Třicet let čekání u konce? Stavba dálnice Brno – Vídeň by mohla začít příští rok, věří šéf silničářů
Dálnice D52, která má propojit Brno s Vídní a usnadnit cestu nejen do rakouské metropole, ale i třeba rychlejší cestu na dovolenou k Jadranu, by se mohla začít stavět už příští rok. Optimismus ohledně zahájení projektu, na který Češi čekají skoro třicet let, vyjádřil ředitel Ředitelství silnic a dálnic.
Dohodu o stavbě D52 podepsali zástupci české a rakouské vlády už v roce 2009. Zatímco rakouská část dálnice byla dokončena před několika lety, na jižní Moravě se již téměř třicet let nachází stavba v bodě mrazu. Od roku 1996, kdy se otevřel úsek z Brna do Pohořelic, se nic nového nepostavilo.
Úsek z Pohořelic k hranici s Rakouskem, který měří zhruba 23 kilometrů, sice dostal kladný posudek EIA už v roce 2005, kvůli odporu různých spolků i fyzických osob silničáři nedokázali získat všechna potřená povolení. ŘSD se proto v roce 2021 rozhodlo začít od začátku a zadalo vypracování nového posouzení vlivu na životní prostředí EIA.
Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl nyní věří v optimistický scénář – první stavební práce by mohly začít už příští rok, tedy, pokud bude brzy vydáno kladné stanovisko EIA.
„Doufám, že to bude v řádech týdnů. Pokud kladné stanovisko dostaneme, je to pro nás de facto obrovský start k tomu, abychom mohli přípravu D52 dokončit,“ uvedl Mátl v podcastu Ředitelství silnic a dálnic.
Uděláme všechno, aby se to zvládlo
Chystaná stavba je rozdělena na tři úseky - z Pohořelic do Nových Mlýnů, přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a nakonec část od Nových Mlýnů ke státní hranici.
„Máme připravené projektové dokumentace pro úseky před a za Novomlýnskou nádrží, kde máme už zpracovaný koncept dokumentací a čekáme jen vydání stanoviska EIA, abychom do nich zapracovali veškeré podmínky. Potom budeme provádět inženýrskou činnost, abychom mohli požádat o vydání stavebního povolení,“ popsal aktuální stav Mátl.
Přestože silničáři čekají na vydání stanoviska EIA, paralelně podle šéfa ŘSD běží i majetkoprávní úprava.
„Protože územní rozhodnutí bylo vydáno, máme k dispozici geometrické plány. A my nejenže vykupujeme pozemky a řešíme veškeré dokumentace, ale zároveň už soutěžíme zpracovatele zadávací dokumentace stavby. Už v průběhu jarních měsíců vydáme pokyn k zahájení prací na zadávací dokumentaci na zhotovitele na jižní části za vodní nádrží Nové Mlýny. Jedeme tak, abychom přípravu maximálně zkrátili,“ nastínil.
„Mým snem, mým přáním je zahájení stavby už na konci příštího roku, což je samozřejmě extrémní čas, ale já v to doufám a věřím. A uděláme všechno pro to, aby se to zvládlo,“ slíbil v podcastu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Dálnice D52 je součástí evropské sítě TEN-T Baltsko-jadranského koridoru a tvoří důležité spojení Polska, Moravy a Rakouska. Po 23 kilometrů dlouhém úseku z Pohořelic na hranice, by se podle silničářů mohli řidiči projet v roce 2031 a 2032.