Třicet let čekání u konce? Stavba dálnice Brno – Vídeň by mohla začít příští rok, věří šéf silničářů

Vizualizace dálnice D52 u obce Bavory

Dálnice D52, která má propojit Brno s Vídní a usnadnit cestu nejen do rakouské metropole, ale i třeba rychlejší cestu na dovolenou k Jadranu, by se mohla začít stavět už příští rok. Optimismus ohledně zahájení projektu, na který Češi čekají skoro třicet let, vyjádřil ředitel Ředitelství silnic a dálnic. 

D52 | Foto:  My Friend,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

Dohodu o stavbě D52 podepsali zástupci české a rakouské vlády už v roce 2009. Zatímco rakouská část dálnice byla dokončena před několika lety, na jižní Moravě se již téměř třicet let nachází stavba v bodě mrazu. Od roku 1996, kdy se otevřel úsek z Brna do Pohořelic, se nic nového nepostavilo.

Úsek z Pohořelic k hranici s Rakouskem, který měří zhruba 23 kilometrů, sice dostal kladný posudek EIA už v roce 2005, kvůli odporu různých spolků i fyzických osob silničáři nedokázali získat všechna potřená povolení. ŘSD se proto v roce 2021 rozhodlo začít od začátku a zadalo vypracování nového posouzení vlivu na životní prostředí EIA.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl nyní věří v optimistický scénář – první stavební práce by mohly začít už příští rok, tedy, pokud bude brzy vydáno kladné stanovisko EIA.

D52,  úsek Nový Mlýny - státní hranice | Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

„Doufám, že to bude v řádech týdnů. Pokud kladné stanovisko dostaneme, je to pro nás de facto obrovský start k tomu, abychom mohli přípravu D52 dokončit,“ uvedl Mátl v podcastu Ředitelství silnic a dálnic.

Uděláme všechno, aby se to zvládlo

Chystaná stavba je rozdělena na tři úseky - z Pohořelic do Nových Mlýnů, přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a nakonec část od Nových Mlýnů ke státní hranici.

Radek Mátl | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

„Máme připravené projektové dokumentace pro úseky před a za Novomlýnskou nádrží, kde máme už zpracovaný koncept dokumentací a čekáme jen vydání stanoviska EIA, abychom do nich zapracovali veškeré podmínky. Potom budeme provádět inženýrskou činnost, abychom mohli požádat o vydání stavebního povolení,“ popsal aktuální stav Mátl.

Přestože silničáři čekají na vydání stanoviska EIA, paralelně podle šéfa ŘSD běží i majetkoprávní úprava.

„Protože územní rozhodnutí bylo vydáno, máme k dispozici geometrické plány. A my nejenže vykupujeme pozemky a řešíme veškeré dokumentace, ale zároveň už soutěžíme zpracovatele zadávací dokumentace stavby. Už v průběhu jarních měsíců vydáme pokyn k zahájení prací na zadávací dokumentaci na zhotovitele na jižní části za vodní nádrží Nové Mlýny. Jedeme tak, abychom přípravu maximálně zkrátili,“ nastínil.

Novomlýnská nádrž | Foto: Barbora Němcová,  Radio Prague International

„Mým snem, mým přáním je zahájení stavby už na konci příštího roku, což je samozřejmě extrémní čas, ale já v to doufám a věřím. A uděláme všechno pro to, aby se to zvládlo,“ slíbil v podcastu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Dálnice D52 je součástí evropské sítě TEN-T Baltsko-jadranského koridoru a tvoří důležité spojení Polska, Moravy a Rakouska. Po 23 kilometrů dlouhém úseku z Pohořelic na hranice, by se podle silničářů mohli řidiči projet v roce 2031 a 2032.

Autor: Katarína Brezovská | Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
klíčová slova:

Související

  • Jihomoravský kraj

    Kraj vína, krásných zámků ze seznamu UNESCO i moravské metropole Brno.