Poprvé po D1 z Prahy do Mirošovic

Z průběhu stavby D1

Přestřižení slavnostní pásky prvního úseku dálnic D1 12. července 1971 bylo velkolepou událostí za účasti předních komunistických pohlavárů. Přitom šlo o úsek dlouhý pouhých 21 kilometrů.

Zahájení stavby D1 | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Československo v budování dálnic za západní Evropou výrazně zaostávalo a i dnes se sítí dosahující délky 1300 kilometrů v evropském srovnání má co dohánět. Navíc na mnoha úsecích jsou české dálnice ve špatném stavu. Modernizace té nejstarší D1 trvá už 8 let.
Přitom první návrhy na stavbu dálnic pocházejí už ze třicátých let minulého století.

Známým projektem je i Baťův plán československé autostrády z knihy „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“. Podnikatel zde jednou tepnou chtěl propojit československá města od Chebu po podkarpatskou Jasinu, navrhnul i síť vodních kanálů.

O stavbě dálniční sítě se uvažovalo i po mnichovské dohodě. V lednu 1939 se začalo pracovat na dalším projektu  Praha-Jihlava-Brno-Zlín, válka a nedostatek financí jej ale v roce 1942 zastavily. Snaha vzkřísit předválečné projekty se pak nakrátko objevila ve druhé polovině 40. let, v roce 1950 však byly veškeré plány zastaveny. Stát měl tehdy jiné priority…

První dálnice na světě byla Autostrada dei laghi. Její stavba byla dokončena 21. září 1924 v Miláně. Spojovala Milán s městem Varese v Lombardii.