Mapy hluku mají zpoždění

Foto: Evropská komise
0:00
/
0:00

Hluk patří ke znečištění, stejně jako dusičnany v půdě a ropa v moři. To se ví a obecné normy míru hluku upravují. Psychologové tvrdí, že duševní i tělesné zdraví poškozuje nejvíce silný hluk nepravidelný, které nemá člověk možnost ovlivnit. Odpověď na to, kolik lidí je u nás vystaveno nadlimitnímu hluku, by měly dát hlukové mapy. Jejich příprava ale vázne. Ekologická sdružení proto podala stížnost k Evropské komisi.

"Doprava je z hlediska hluku největším znečišťovatelem, odhaduje se, že na celkové hlukové zátěži se podílí až 60 procenty,"

říká Pavel Doucha ze sdružení Ekologický právní servis. To je důvod, proč tak bedlivě sledují, jak probíhá příprava hlukových map. Z implementovaných směrnic Evropské komise vyplývá povinnost vytvořit tyto mapy do 30. června letošního roku. Nestalo se tak. Hotova je jen část, potvrdil náměstek ministerstva zdravotnictví Michael Vít, hlavní hygienik České republiky:

"Je předložena strategická mapa hlavních dopravních komunikací Středočeského kraje a Moravy, to je přibližně 1100 komunikací z 1400, které podle směrnice mají být zpracovány."

Na dokončení čekají mapy aglomerací Praha, Brno, Ostrava. Zpoždění způsobil nejprve legislativní proces, později soudní odvolání jednoho z neúspěšných zájemců o zpracování map. Vít ale tvrdí, že se nic strašného neděje, že Evropské komisi stačí mapy odevzdat do konce roku: "Předložení celé sumy do Evropské unie je do 31.12." Pavel Doucha ale vyvrací:

"To je takový úřední termín pro vzájemnou komunikaci mezi Českou republikou a komisí. Nicméně zákonný termín jak ze směrnice EU tak ze zákona v rámci České republiky je 30. června 2007."

Mapy dají odpověď na otázku, kolik lidí žije v prostředí nadměrně znečištěném hlukem, a stanoví priority, kde je třeba hlukovou zátěž především začít snižovat. Na hlukové mapy totiž naváže konkrétní Plán snižování hlukové zátěže, který má být hotov do 18. července 2008. Ekologický právní servis spolu s dalšími občanskými sdruženími si kvůli zpoždění na ministerstvo zdravotnictví stěžovaly u Evropské komise.

"Naším primárním cílem, proč jsme tu stížnost podávali, je maximálně urychlit přípravu těch strategických hlukových map. Samozřejmě že pokud bude Evropská komise informována, že dosud zpracovány nebyly, tak se bude o tuto problematiku nějakým způsobem zajímat. My nechceme, aby Českou republiku hned nějak sankcionovala, ale prostě vytvořila tlak na příslušné orgány u nás, aby k urychlení přípravy strategických hlukových map přistoupila opravdu zodpovědně."

Kolika lidí by se nadlimitní hluk mohl týkat? Vznikající hlukové mapy se týkají silnic, letišť a železnic. Podle Michaela Víta je výsledek Českých drah relativně dobrý, hlukem trpí v jejich sousedství jenom asi 500 osob. "Když se podívám na předběžné výsledky Letiště Praha, tak přes den je hluku nad 60 decibelů vystaveno asi 1600 lidí a v noci tam je asi taky 1600 lidí,"říká Vít. Pokud jde o silnice, tady zatím existují jen odhady. Pokračuje Pavel Doucha: "Například zdroje Ředitelství silnic a dálnic mluví o tom, že se může jednat o 400 - 500 tisíc obyvatel." Jenom v Praze je nadlimitním hlukem zasaženo přes 90.000 lidí, tvrdí Společnost pro trvale udržitelný život.