Řidiče čeká v novém roce řada novinek

Foto: ČTK

Od 1. ledna se po pražské magistrále jezdí padesátkou. Magistrát si od toho slibuje snížení hluku. Na řidiče čekají i další novinky. Zdražují se dálniční známky i benzín. Změnu přenáší i trestní zákoník. Za první řízení bez 'řidičáku' už nehrozí vězení.

Foto: ČTK
Po pražské magistrále se jezdilo sedmdesátkou. I tu však řidiči většinou respektovali jen v úsecích, kde byla měřená rychlost. Kvůli snižování hluku teď musí ještě více přibrzdit na šesti místech metropole. Začala tu platit 'padesátka'. Podle propočtů magistrátu by se tak měla snížit hluková zátěž o dva až tři decibely. Jak ale upozorňuje Pavel Přibyl z dopravní fakulty Českého vysokého učení technického, toto opatření nemá v praxi příliš velký význam.

"Pokud tam budou jezdit jen osobní vozidla, tak ke snížení dojde. Ty dva až tři decibely jsou skutečně na mezi poznatelnosti, protože obecně se udává, že dva decibely již nelze rozlišit."

Nadměrným hlukem trpí mnoho Pražanů. Obyvatelé z okolí severojižní magistrály se obrátili na soud, který Praze přikázal snížit hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 v noci. Zda mělo snížení rychlosti smysl by mohlo ukázat nové měření hluku. Omezením rychlosti nejsou příliš nadšeni řidiči ani dopravní expert Stanislav Huml. Omezení rychlosti může podle něj přinést na přeplněných vozovkách dopravní potíže.

Změna čeká řidiče i při silničních kontrolách. Policisté jim budou měřit alkohol. V poslední době totiž narostl počet smrtelných dopravních nehod způsobených alkoholem. Ředitel dopravní policie Leoš Tržil odmítl, že by měření alkoholu dopravní kontroly zdržovalo.

"Je to krátkodobá záležitost, takže nikoho neomezíme. Jde spíše o to, že u řady dopravních nehod, kde je alkohol, tak je zpravidla vždycky zranění."

Během první tří dnů kontrol na alkohol měl ze 190 zastavených řidičů pozitivní test jen jediný. Senátor Vladimír Dryml však považuje dechové zkoušky u všech kontrolovaných řidičů za šikanu a podal na šéfa dopravní policie trestní oznámení.

Řidiče čeká i dražší benzín. Jak píše tisk, české benzinky se s příchodem nového roku rozdělily do dvou skupin. Část z nich využila situace a okamžitě začala prodávat benzin a naftu zhruba o korunu dráž, než by musela. Ty druhé držely loňskou cenu, dokud to šlo.

Foto: Evropská komise
"Samozřejmě záleží na tom, jak kdo má velké zásoby a kdo se jak pohrne do toho zdražování. Musí samozřejmě koukat i na to, co dělá konkurence. Když zdraží sám a vedle budou pumpy levné, tak bude mít problém prodávat. Ale zhruba za 4 dny by ty ceny mohly být všude vyšší,"

uvedl Ivan Indráček ze Společenství čerpacích stanic. K pumpám, které zdražily hned, patřily téměř všechny na dálnicích. Řidiče vyšší ceny nepřekvapily. O zvýšení spotřební daně a daně z přidané hodnoty většinou věděli. Kromě benzínu zdražují i dálniční známky. Změnu přináší řidičům i trestní zákoník. Zvyšují se trestní sazby za ujetí od nehody. Naopak trestná nebude první jízda bez řidičského oprávnění. Pokud však řidiči budou mít uložený zákaz řízení, a přesto za volant usednou, mohou jít do vězení až na dva roky.