České silnice jsou nebezpečnější než loni

České silnice dlouhodobě patří k nejnebezpečnějším v Evropě. Zařazují je tam statistiky tragických nehod v poměru k počtu najetých kilometrů. Situaci měl změnit nový silniční zákon, který od loňského 1. července zavedl přísnější postihy dopravních přestupků. Zlepšení bylo ale jen krátkodobé a po 375 dnech platnosti zákona můžeme hovořit dokonce o dramatickém zhoršení stavu.

Minulý týden si Češi užili čtyři dny volna: na dva po sobě jdoucí státní svátky plynule navázal víkend. Zároveň to ale byly dny tragické: na českých silnicích zahynulo dvanáct lidí a další oběť přibyla v pondělí. Smutné statistiky letošního léta se začaly psát už dříve: první prázdninový víkend na přelomu června a července si vyžádal osm obětí. Ve srovnání se stejnými dny loňského roku se počet mrtvých zhruba zdvojnásobil.

První výročí silničního zákona, který zavedl tzv. bodový systém a zpřísnil postihy za většinu dopravních přestupků a od kterého si ministerstvo dopravy slibovalo zlepšení stavu na českých silnicích a hlavně spoustu zachráněných lidských životů, tak vypadá spíše jako fiasko. Ministerstvo sice hovoří o statistických výkyvech, což je samozřejmě silný argument: souběh určitého počtu volných dnů, aktuálního počasí a náhod udělá své a počet nehod někdy ojediněle prudce vzroste. I toto vysvětlení ale lze do určité míry zpochybnit. Za prvních pět měsíců letošního roku zemřelo na silnicích České republiky o 35 lidí více, než loni. Je to ale zároveň třetí nejnižší počet obětí za uplynulých osmnáct let, oponuje resort dopravy a i zde hovoří o statistickém výkyvu. Pak ale chtě-nechtě snižuje i význam statistik z loňského léta, kdy zejména za první tři měsíce významně klesly počty nehod, zraněných a mrtvých.

Náhodně oslovený řidič v této souvislosti hovoří dokonce o ráji na zemi, který ale záhy skončil: "No zlepšil ho první měsíc po tom, co to bylo zahájený, to řidiči jezdili... no to bylo úžasný. To byl ráj na silnici! Ale dá se to obejít, čili je potřeba opravdu ten systém dodržovat důsledně, myslím teď ze strany policie a kompetentních orgánů."

Policie se snaží sjednávat větší pořádek na silnicích například prostřednictvím akcí známých pod jménem Kryštof. Po několika dnech ale počty strážců zákona v terénu vždy opět prudce klesnou. Policie se hájí nedostatkem lidí, její nový šéf Oldřich Martinů chce dokonce až tři tisíce chybějících lidí v uniformě doplnit i za cenu snížení náročnosti přijímacích testů. Podle náměstka ministra dopravy Ivo Vykydala ale policie může být i navzdory nedostatku lidí při vymáhání zákona zkrátka důslednější a navíc dnes už v mnoha ohledech může člověka nahradit technika: "Policii v tomto případě mohou také velmi pomoci automatizované prostředky sledování dopravních přestupků. Velmi dobře je v Praze známo, zejména mezi řidiči, úsekové měření rychlosti, kdy vlastně automaticky, aniž by na té silnici musel stát policista, tak je možné vyhodnotit porušování pravidel."

Zpřísňování postupu vůči řidičům naopak odmítá iniciativa "Chcete změnu", která od začátku platnosti nový silniční zákon kritizuje jako příliš represivní, což je podle ní ke škodě věci. Mluvčí této skupiny Robert Vašíček už loni Radiu Praha řekl, že okamžitý přínos zákona byl pozitivní a doprava se na začátku prázdnin zklidnila, nevěřil ale tomu, že podle nových pravidel budou řidiči jezdit i v září v plném provozu. Podle něj jsou pod příliš velkým tlakem a dříve nebo později se to negativně projeví. Letos Vašíček tvrdí, že růst nehodovosti a zejména počtu mrtvých mu dává za pravdu: "On skutečně velkým šokem 1. 7. 2007 donutil řidiče, aby zpomalili, vystresoval je, ale stres, to je něco jako bič, nebo když prásknete bičem koně a on se zvedne a kopne vás. A totéž udělali řidiči vůči silničnímu zákonu."

Podle Pavlíny Skládané z Centra dopravního výzkumu by skutečně mohla fungovat i pozitivní motivace řidičů. V současné české úpravě jí ale chybí právě taková opatření, jako například školení pro řidiče, kteří dosáhli určitého počtu bodů: "Zároveň když absolvuje nějaké to školení, tak se mu umazávají body, takže je to motivující pro něj. V těch zemích, které nemají řidičský průkaz na zkoušku, tak to zpravidla funguje tak, že mladí řidiči jsou hodnoceni buď přísněji anebo přicházejí o oprávnění už po dosažení nižšího počtu trestných bodů."

V silničním zákoně se nicméně chystají některé změny - senátoři teď projednávají takzvanou technickou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. V některých ohledech v něm sice dojde k úlevám, jiné ale ještě zpřísní, říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka:"Odstranění toho, že když cyklista nebo jiný účastník silničního provozu zraní sám sebe, dostane pokutu až 50 tisíc korun. Tam bude doplněna věta: pokud dojde ke zranění jiné osoby, hrozí finanční postih. Nový výrazný přestupek je zakrytí nebo nečitelnost registrační značky. Týká se to například motocyklistů, kteří si rádi zakrývají nebo ohýbají zadní registrační značky. Tam je ztráta řidičského průkazu až na půl roku a je tam také finanční postih až 10 tisíc korun."

Otázkou ale je, zda si řidiči bez ohledu na platné zákony a na míru policejní kontroly sami uvědomují, že jde nakonec hlavně o jejich zdraví a o jejich životy.