Metro plné vody
Prahu nevyhnutelně čeká dopravní kolaps, tvrdí generální ředitel Pražské hromadné dopravy Milan Houfka. Ničivé povodně, které minulý týden zasáhly i hlavní město České republiky Prahu, vyřadily z provozu třetinu stanic pražského metra. Podrobnosti přinesl Mikuláš Kroupa.
Na mobilní telefony občanům města chodí zhruba dvakrát za den SMS zpráva, která vyzývá řidiče, aby nejezdili svými auty do centra města. Lidé však výzvu zatím příliš nerespektují. Přitom průjezd Prahou vyžaduje skutečně pevné nervy. V mnohých částech města se propadají podemleté silnice. Vznikají tak další a další objížďky. Auta v centru města se pohybují doslova v přískocích po dvou až třech metrech. Pražský krizový štáb v pondělí dokonce jednal o úplném uzavření Prahy pro osobní dopravu. Nakonec v pondělí a v úterý k podobnému opatření magistrát nepřistoupil.
Ovšem dopravní situace se bude i nadále komplikovat. Končí totiž letní prázdniny a lidé se vracejí z dovolených. Vlaky, tramvaje a městské autobusy se snaží nahradit vytopené pražské metro. Dopravní kolaps je, podle generálního ředitele dopravního podniku Milana Houfka, ovšem nevyhnutelný.
"Podle mě dopravní kolaps nastane. Metro nelze nahradit. Vždyť denně převáželo několik set tisíc obyvatel. Samozřejmě jednáme s ředitelstvím městské hromadné dopravy, které nám slíbilo kyvadlovou náhradní dopravu."
Metro v Praze bylo zabezpečeno proti stoleté vodě, tvrdí Milan Houfka, generální ředitel dopravního podniku. Každá stanice má proti přívalu vody hlavní kovové uzávěry, které se mají během povodně automaticky uzavřít. Zástupci dopravních podniků ale přiznávají, že vlastně nevědí, jak se voda do pražského metra dostala. Je prý pravděpodobné, že selhal starý materiál.
"Jak se voda do metra dostala, zatím nevíme. V těchto dnech se snažíme vodu odčerpat, ale do zatím jsou to spekulace. Já osobně se domnívám, že uzávěry jsou funkční, ale jestli propustily vodu, se uvidí. Počítáme, že voda se dostala také přes boky metra prostě provalením. Uvědomme si, že dosud podobá situace v Praze nikdy nenastala, a proto takto velká povodeň byla pouhá teorie."
S Milanem Houfkou jsem se vypravil do vytopené přestupní stanice Florenc. Tato stanice je zhruba 30 metrů pod zemským povrchem. Její kilometrové tunely jsou v těchto dnech naplněny vltavskou vodou.
"Jak můžete vidět, voda dosahovala do tří metrů. Tady ty náplavky vznikly tím, že voda vyplavila obchody a jídlo přinesla do metra. Dalo by se říci, že Florenc je na tom ze všech stanic nejhůře. Nejspíše proto, že je nejhlouběji."
V pražském metru je v těchto chvílích odhadem milion kubíků vody. Škoda, kterou napáchala povodeň v pražském metru, se pohybuje kolem dvou miliard korun. I přesto, že dopravní podniky jsou na podobné případy pojištěny, musí novou výstavbu zaplatit částečně magistrát."Samozřejmě jsme pojištění, ale asi to nebude stačit. Jelikož metro je zařízení města, očekáváme, že část tedy zaplatí. Třetí zdroj bude stát. Doufáme, že vláda rozhodne o tom, že s výstavbou pomůže z rozpočtu."
V Praze jezdí v posledních dnech asi o sto tramvají a autobusů více než obvykle. Marně se snaží nahradit metro. Lidé se zvláště ráno nemohou do přeplněných tramvají a autobusů dostat. Lidé mohou ještě tento týden jezdit dopravními prostředky zadarmo. Možná proto nesou krizovou dopravní situaci spíše s pochopením.
"Tak myslím, že to zatím zvládají dobře. Bez metra se musíme obejít. ... Nejvíce mě štvou ti řidiči. To je neuvěřitelné, jak nerespektují prosby, aby nejezdili do centra. ... Tramvaje jezdí, i autobusy. Konec konců v takové situaci můžeme být ještě rádi."