Ve vedení pražského metra padaly hlavy

Pavel Bém a Milan Houfek

Zpráva magistrátní odborné komise, která vyšetřovala příčiny zaplavení podstatné části pražského metra při loňských katastrofálních povodních, vyvolala v tomto nejfrekventovanějším přepravním podniku hlavního města malé zemětřesení. Jeho epicentrum se zatím usadilo ve vedení podniku a hlavy padaly. Více informací má Josef Kubeczka.

Pavel Bém a Milan Houfek
Zmíněnou zprávu minulý týden posoudila pražská městská rada. Na jejím základě mimo jiné uvedla, že za zatopení metra a škody ve výši 7 miliard korun může v prvé řadě příliš velká povodeň, a že životy cestujících nebyly ohroženy. Podle primátora Prahy Pavla Béma byly povodně zcela mimořádnou událostí, a proto není jednoduché požadovat, aby padaly hlavy:

"To, co se stalo, skutečně v naši historické paměti nemá obdoby a já si myslím, že tady silné slovo není na místě. Na druhou stranu vyšetřovací zprávy ukázaly zcela jednoznačně, že spoustu pochybení nastalo, ať už v průběžném monitorování připravenosti metra a jeho ochranného systému, protipovodňových opatření, krizových protipovodňových plánů a tak dále. Dnes je prostě zřejmé, že spousta věcí nefungovala tak, jak by měla a za to, já jsem přesvědčen, že někdo odpovědnost nést musí."

A také nese. Už minulý pátek rezignoval šéf ochranného systému metra Jiří Svoboda, v pondělí jej následoval ředitel pražského metra Ladislav Houdek. Pražská podzemní dráha je součásti Dopravního podniku hlavního města. Jeho generální ředitel Milan Houfek rezignaci svého podřízeného vidí takto:

"V jeho abdikaci se hovoří o tom, že po seznámení se s výsledky této zprávy došel k závěru, že ač by se dalo s některými věcmi a tvrzeními polemizovat, cítí profesionální i osobní zodpovědnost se přihlásit ke konstatování zmíněné zprávy, a proto nabízí svoji funkci k dispozici."

I když městská rada pražského magistrátu na základě zprávy odborné komise konstatovala, že Dopravní podnik neměl dostatečně propracovaný povodňový plán, ředitel Houfek rezignovat na svůj post nehodlá:

"Výsledky zprávy hovoří o tom, kde se chyby staly. Pokud ale přímo neukazují na nejvyšší vedení Dopravního podniku, tak v této chvíli k tomu nemám důvod."

Odboráři pražského metra nesouhlasí s obviňováním zaměstnanců podzemní dráhy, včetně jejího ředitele Ladislava Houdka, že nesou vinu za její loňské zatopení. Odpovědnost podle nich ležela především na zástupcích magistrátu a vedení Dopravního podniku. Dílenský výbor ochranného systému metra trasy B už po odstoupení Jiřího Svobody žádal tehdy ještě ředitele metra Ladislava Houdka, aby Svobodovu rezignaci nepřijal. Jinak vyhlásí stávkovou pohotovost. Jak nyní řekl šéf největší odborové organizace pražského metra Jiří Šindelář, vše si chtějí vysvětlit s Ladislavem Urbánkem, který byl pověřen vedením metra:

"My si chceme pana inženýra Urbánka pozvat na další jednání příští týden, aby nám vysvětlil, o co se jedná, o jakou oblast se jedná a tak podobně."

Žádné podmínky ani ultimáta si zatím odborová organizace Dopravního podniku Metro neklade.