Metro přepravilo za 30 let deset miliard lidí

Tisícovky Pražanů zaplavily depo metra na Kačerově, foto: ČTK

Deset miliard lidí. To není vize počtu obyvatel zeměkoule, ale počet přepravených cestujících za 30 let existence pražského metra. První souprava se rozjela v den státního svátku 9. května 1974. Plány na výstavbu jsou však daleko starší a objevují se před více než sto lety. Metrem přijíždí každý den i Zdeňka Kuchyňová.

Tisícovky Pražanů zaplavily depo metra na Kačerově,  foto: ČTK
"Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají."

Toto hlášení provází cestující již tři desetiletí. Myšlenka na výstavbu podzemní dráhy se objevila už roku 1898. Tehdy se snažil pražský obchodník a majitel známé železářské firmy Ladislav Rott přesvědčit pražské radní o tom, že město potřebuje podzemní dráhu. Bohužel se svou vizí neuspěl. Proti se postavili i zástupci elektrických drah, kteří se obávali konkurence. S dalším projektem pak přišli v roce 1926 Bohumil Belada a Vladimír List. Už tehdy svou podzemku nazývali "metro" a jejich návrhy tras v podstatě kopíruje dnešní stav. Nejobtížnější byla podle odborníků výstavba úseků podzemní dráhy pod historickým centrem města a pod Vltavou.

"To byla technická výzva. Technicky nesmírně inspirativní. Takže se toho od začátku zúčastnili především mladí lidé,"

říká mluvčí Metrostavu František Polák, který na metru pracuje od roku 1973. Výstavbu provázely i úsměvné historky. Například ve stanici metra Kačerov je proti schodům abstraktní pískovcová plastika, která je napevno usazena v betonu. V 70-tých letech měla být odstraněna. Jenomže nikdo nepřišel na to, jak ji z betonu bez poškození dostat. Nakonec byla zakryta červeným plátnem, které se sundalo až v devadesátých letech.

Jak uvádí František Polák, technicky nesmírně náročná byla v posledních letech stavba tunelu pod Vltavou.

"Minulý a předminulý rok jsme transportovali přes řeku prakticky hotový tunel na trase IV.C metra. Na břehu jsme to vybetonovali a pak jsme ho zasunuli do rýhy, která byla vyhloubená ve dně řeky. To byl technický unikát. Získali jsme za to řadu mezinárodních ocenění. Bylo to velice pěkné, i když trošku riskantní."

Jaký bude nejbližší rozvoj metra?

"Metro teď má 51 stanic a něco přes 50 kilometrů délky tras. Čili těch tunelů je dvakrát tolik. Za měsíc a kousíček přibudou další dvě stanice a čtyři kilometry a to za Holešovicemi - stanice Kobylisy a Ládví. Ještě tento měsíc slavnostně zahájíme pokračování této trasy o další tři stanice a asi 4,5 kilometru, takže se metro natáhne až na kraj Prahy, kde je možné vybudovat kvalitní a kapacitní autobusový terminál a zároveň obsloužit i přilehlé Výstaviště v Letňanech."

České metro má i svá nej..... Například nejhlouběji položená stanice leží 53 metrů pod povrchem a jmenuje se Náměstí míru. Existuje i nejkurióznější představa metra. Jeho tunely protínají kopce Krkonoš a autorem je student Karel Jakubů ze Semil. Projekt "Krkonošského metra" zatím podporu nenašel, ale kdo ví. Třeba jednou uslyšíme větu: "Příští stanice Sněžka."