Mladoboleslavská Škodovka bude vyrábět auta v Číně
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se chystá vyrábět auta v Číně. Na podrobnosti se Milena Štráfeldová zeptala mluvčího Škodovky Jaroslava Černého:
Škodovka chce od konce příštího roku vyrábět nové vozy v Číně. O jaký typ vozu půjde?
"Jedná se o montáž vozu Škoda Octavia. V prvopočátku by to měla být limuzína a později, až uvidíme, jak se to ukáže na trhu, bychom chtěli začít s montáží combi."
Kde se vozy budou vyrábět?
"Vozy se budou vyrábět v závodě Volkswagen v Šanghaji."
Ten závod už stojí?
"Ano."
Jaká tedy bude Vaše spolupráce s čínským závodem? Tam budou zaměstnanci Škodovky, nebo budete pouze dodávat díly?"Je to jako všude na našich montážích, jak v Indii, tak na Ukrajině. Všude probíhá stejný systém. Jsou to domácí dělníci a my dodáváme karosérii nebo vůz v určitém stavu rozloženosti. To znamená, že není zkompletován."
Budete pro ta auta mít i nějaké čínské subdodavatele?
"Postupně chceme udělat určitý stupeň lokalizace, vyšší nežli třeba na Ukrajině.Znamená to, že dodavatele budeme hledat na čínském trhu."
Kolik vozů chcete v Číně vyrábět?
"V prvním náběhovém roce předpokládáme kolem čtyřiceti tisíc vozů. Poté, jak ukáže trh a jak bude vůz akceptován, by se kapacita měla pohybovat mezi padesáti a osmdesáti tisíci."
Všechna ta auta budou určena pro čínský trh?
"Ano, všechna jsou pro čínský trh."
Předpokládáte tedy, že tak velké auto, jako je Octavie, najde v Číně uplatnění?
"My Octavii prodáváme v Číně už v současné době. Prodáváme Octavii Tour, a kdyby nebyly dány restrikce ze strany čínské vlády na množství dovážených a prodávaných aut, tak bychom prodávali víc. V současné době prodáváme kolem dvou tisíc vozů ročně."
A ještě mi řekněte, jak probíhá výroba na Ukrajině a v Indii. Co se tam vyrábí a v jakém množství?
"Na Ukrajině montujeme celý náš sortiment, to znamená Octavii, Fabii i Superb. V Indii je to Octavie a Superb. Probíhá to tak, že tady se auto vyrobí, ale nesmontuje se úplně celé. Vloží se do kontejneru včetně všech dílů, které mají být na autě namontovány, a v kontejneru putuje až do cílové stanice, ať už je to Ukrajina, nebo Indie."
Tohle všechno se tedy ekonomicky vyplatí? Jaký to ale má dopad na zaměstnance v Česku?
"Na zaměstnance v Česku to má příznivý dopad, protože to auto se tady vyrábí tak jako tak. Navíc je potřeba auto do kontejneru připravit, zabalit veškeré díly, aby nedošlo k poškození během transportu. Takže tam je potenciál pro další zaměstnance."