Na českých výrobcích v zahraničí nejvíc oceňují kvalitu a cenu

Foto: Evropská komise

Ve vytváření obchodní image České republiky v zahraničí rozhodně máme co dohánět. Nejpříznivěji hodnotí české dodavatele Slováci a Britové, nadprůměrnou známku jsme si zasloužili od Poláků a Rusů, ale jen průměrné hodnocení od Maďarů, Němců a Rakušanů. Aspoň to tvrdí závěry průzkumu společnosti Datamar, která se na tuto problematiku podívala očima manažerů firem exportujících do zahraničí. Podrobnosti má Lenka Jansová.

Foto: Evropská komise
Zahraniční partneři oceňují na České republice nejvíc kvalitu českých výrobků a příznivé ceny. Negativní připomínky jsou od našich nejvýznamnějších obchodních partnerů - Němců. Češi prý mají potíže s dodržováním dodacích lhůt. S obchodní image české republiky v zahraničí není úplně spokojený ani náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa:

"Jedna ze zemí, které vnímají negativně Českou republiku, je jednoznačně Rakousko. Tam nás spojují s tím, že jsme země, která trošku hazarduje se svým životním prostředím, kde se nežije úplně zdravě, a třeba rakouského rekreanta pak často nenapadne, že by mohl trávit svůj léčebný obyt v České republice."

Jaké jsou podle Vás nejčastější problémy českých firem v zahraničí?

"Bylo by dobré, kdyby se mohli opřít o silnější podporu ze strany státu. Pak jde samozřejmě o marketing samotných firem. Marketing musí být úkolem vrcholového managementu, firmy by měli buď investovat do budování silné značky, nebo se specializovat na řešení, která jsou světová."

Na které obory by se prezentace České republiky měla v zahraničí soustřeďovat?

"Prezentace musí vyprávět pozitivní příběh České republiky. Image by se měla zaměřit na obory, které jsou v současné době silné a kde je to vidět, jako je automobilový průmysl, vyspělé technologie, vyspělé strojírenství, výroba složitých zařízení. Měli bychom se zaměřit na to, v čem jsme schopni dát vyšší přidanou hodnotu."

Na které země bychom se měli zaměřit?

"Myslím, že bychom měli začít budovat silnější image v Evropské unii, protože je to dominantní obchodní partner a protože v řadě zemí Evropské unie nejsme asociováni s žádnou silnou hodnotou. Potom by stálo zato vybrat dva tři další regiony, které by byly důležité z hlediska obchodních zájmů. Myslím, že se dá podpořit image České republiky například v Rusku nebo v Severní Americe, ale začal bych v Evropě, protože ta je z hlediska obchodních vztahů dominantní a můžeme s relativně malými náklady významně přispět k lepší pozici českých firem."

Podle generální ředitelky české agentury na podporu obchodu CzechTrade Jitky Hanzlíčkové obraz typického českého dodavatele v zahraničí zatím neexistuje:

"Například v Americe běží kampaň na české pivo, ale pod značkou nadnárodního výrobce piv, takže v kampani se Česká republika vůbec neobjeví."

Ředitelka CzechTrade ale dodává, že například škodovky jsou velmi oblíbené ve Velké Británii. A to i přesto, že před deseti dvaceti lety si z nich dělali Britové legraci.