Vítězem soutěže Exportér roku je opět automobilka Škoda Auto
Vítězem letošního ročníku soutěže Exportér roku se opět stala automobilka Škoda Auto. Prvenství obhájila už po desáté. Podle odhadů Asociace exportérů byl letošní rok z hlediska vývozu pro firmy historicky nejúspěšnějším. Překonal čtyři biliony korun.
"Od roku 2020 budou významnou součástí našeho exportu také čistě elektrické vozy vyrobené v Mladé Boleslavi. Už v příštím roce zahájíme v Kvasinách výrobu plug-in hybridních vozů Superb."
Druhou příčku i přes pokles vývozu obhájila společnost Foxconn CZ, výrobce elektroniky. Soutěž Exportér roku má několik kategorií. Například vítězem kategorie podle nárůstu exportu se stala firma DGS Druckguss Systeme, která dokázala zvýšit vývoz o 51 procent. Vyrábí například podvozky k autům a komponenty z hliníku. Její hlavní činností je tlakové lití hliníku a magnézia. Kvůli většímu zájmu zákazníků podnik navyšuje svoje výrobní kapacity. A to nejen v Česku, říká personální ředitel Michal Mocek:
"V tuto chvíli se zaměřujeme na rozšiřování v Číně. Jeden závod tam máme, a stavíme druhý. Chceme vyhovět požadavkům našich zákazníků takových značek jako je například Audi či Mercedes. Ale nesmím zapomenout na Liberecko, protože tam připravujeme celý závod na zelené louce."Jedna z firem exportuje do 130 zemí
Cenu pro exportéra, který vyvezl v roce 2017 své výrobky do největšího počtu zemí, získal výrobce antén a dalších telekomunikačních zařízení CommScope Czech Republic. Firma exportovala na 130 zahraničních trhů. Podobně úspěšná je i další firma. Například autobusy Iveco najdete v Asii nebo v Africe, popisuje obchodní ředitel firmy Jan Kimla:
"Prodali jsme třeba 450 autobusů na Pobřeží slonoviny. Přibývají i nové zajímavé destinace jako je třeba Kazachstán, Uzbekistán a podobně. Takže i země, které nebyly úplně tradiční. Dneska si troufnu říct, že vyvážíme téměř do celého světa."
Podle předsedy soutěže Exportér roku Zdeňka Somra se na stupních vítězů stále častěji objevují nástupci z řad rodinných příslušníků, kteří firmy postupně přebírají."Z některých firem pro pohár nepřišli ti, kteří chodili 10, 15 let, ale přišli jejich následovníci - evidentně o generaci mladší."
Růst vývozu se čeká i v příštím roce. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar očekává nárůst kolem tří procent. Problémy řadě firem přináší dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Často kvůli tomu musí odmítat zakázky.