Na kole tunelem? V Praze hned dvěma
Cyklostezky nemusí být jen nekonečné asfaltky přes lesy a pole. S rostoucí popularitou městské cyklistiky se dnes dostaneme na dvou kolech i do mnohem netradičnějších míst. Například do dvou pražských tunelů, se kterými se pojí zajímavá minulost.
Na cestu vyrážíme z Karlína, kam se dostaneme ať už metrem nebo třeba po jedné z povltavských cyklostezek. A hned jak prokličkujeme úzkými a přehuštěnými ulicemi této pražské čtvrti, dorazíme k ústí prvního z tunelů. Jedná se o Žižkovský tunel a hned u jeho vstupu nám vítá velký černý nápis Neboj.
Za jeho vznikem stojí streetartový umělec Timo, který tímto kouskem povzbuzuje všechny návštěvníky, aby se nebáli a do tunelu vstoupili. Proč? Protože Žižkovský tunel lidé považovali za jeden z nejděsivějších tunelů v Česku. Důvodů je hned několik. Ať už jde o jeho chabé osvětlení, graffiti na zdi, tajemnou atmosféru nebo jeho původní účel.
Kuriozní minulost Žižkovského tunelu
Když tunel v roce 1953 vznikl, měl do pěší a cyklistické stezky daleko. Původně měl sloužit jako atomový kryt a i dnes je zařízení pro 1200 osob stále aktivní. Na druhé straně tunelu sídlí zároveň i malá laboratoř, ve které je umístěna zmenšenina urychlovače částic. Nic z toho není pro běžného cyklistu projíždějícího tunelem viditelné, přesto místo vyzařuje něco výjimečného.
Místo vlaků se dnes na Vítkově prohánějí cyklisti
Poté co tunelem vyšplháme z Karlína na Žižkov, stačí se jen otočit na Tachovském náměstí a vyrazit na další cyklostezku, která nás po chvíli zavede k druhému z tunelů. Už na první pohled si můžeme na chodníku všimnout něčeho zvláštního. Celá trasa je velmi rovná a zanořená do mírného ďolíčku. A ačkoli je cesta krásně opravená a v jejím okolí vyrostlo množství domů, její původní využití nejde přehlédnout. Dříve tu totiž místo cyklostezky vedly koleje a jezdily tu vlaky.
Jen po malé chvilce už dorazíme k samotnému tunelu. Ten je dlouhý 270 metrů a pochází už z roku 1870. Dříve byl součástí Trutnovsko-kralupsko-pražské dráhy a spojoval pražské Hlavní nádraží a nádraží Praha-Vysočany. Když se však v roce 2010 otevřely nové vítkovské tunely, starý vítkovský tunel pozbyl účelu a společně s celou železnicí byl uzavřen.
Návrh vytvořit na místě cyklostezku byl známý už dlouho dopředu, její výstavbu však komplikovaly majetkové a správní spory. Oficiálně se tak krásná nová cyklistická dálnice tunelem otevřela až v roce 2011. Celý rok předtím už ji však lidé i přes přísný zákaz a vysoké betonové zátarasy používali.
Z tunelu můžeme náš výlet zamířit například nahoru do parku Třešňovka a poté do Hrdlořez, kde se můžeme kochat meandry Rokytky. Do tunelů se ale můžeme zajet podívat jen tak nebo do nich zamířit i pěšky nebo na koloběžce.
Související
-
Prahou na kole
Pojďte s námi objevit méně známá místa metropole, zažijte město jinak – na kole. Díky němu se podíváte do míst, kam byste si jinak museli udělat samostatný výlet.