Na veletrhu Holiday World se představuje 50 zemí

Foto: Evropská komise

V Praze se koná známý veletrh cestovního ruchu Holiday World. Kromě řady zemí a cestovních kanceláří tu jsou zastoupeny všechny české kraje, které se snaží rozhýbat turistický ruch. Vsadily na žaludky turistů a začínají nabízet regionální speciality.

Do turistiky přicházejí nové trendy, řekl při zahájení veletrhu Holiday Word ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška. Pro cestovní kanceláře ztrácejí veletrhy na významu, protože klienti stále více využívají pro nákup zájezdů internet. Budoucnost veletrhů cestovního ruchu však není třeba vidět černě, pokud se změní na cestovatelskou 'show'. Za pravdu ministrovi dávají velké cestovní kanceláře, které letos na veletrhu chyběly. O zábavu se postaraly především země, kraje a jejich turistické centrály. Ty letos obsadily více než polovinu výstavní plochy.

"U nás se prezentuje 50 zemí z celého světa, zároveň všechny české kraje a všechny slovenské kraje,"

uvedl manažer Tomáš Růžička. Nejsilněji jsou na veletrhu zastoupeny středomořské země, kam v létě jezdí většina českých rekreantů. Partnerskou zemí veletrhu se stalo Slovinsko, které zatím Češi chápou jako tranzitní zemi při cestě do Chorvatska. V poslední době však stále více Čechů tráví dovolenou ve své zemi.

"Je otázkou, nakolik je to věcí krize nebo jestli Češi chtějí více poznávat svoji zem. Myslím si, že to uvidíme až v průběhu několika příštích let."

A jaké jsou hlavní doprovodné akce na veletrhu?

"Hlavní lákadlo je soutěž o zájezdy za milion. Máme také náš World Film, filmový cestovatelský festival. Petr Horký, který byl na severním pólu bude mít svoji besedu. Z druhého konce světa budeme mít expedici trabantů, které byly v Africe. U nás pokřtí DVD z cesty. World Film už má svých příznivců tisíce."

Pavel Klicpera
Na veletrhu se představuje i agentura CzechTourism, která chystá na jaro jednu ze strategických kampaní, která se bude věnovat propagaci domácího cestovního ruchu. Jak uvedl Pavel Klicpera, kromě tradičních regionů se zaměří i na další oblasti.

"Na české lázeňství, na golfovou turistiku, památky UNESCO, na historická města ČR, hrady a zámky. Potom vyhledáváme takové speciality, jakým způsobem rozhýbat domácí cestovní ruch. Známý je projekt 'Kudy z nudy'. Na tento portál chodí denně kolem 7 tisíc návštěvníků."

Novým 'dítětem' CzechTourismu je projekt Ochutnejte Českou republiku, který je zaměřen na tradiční českou gastronomii a regionální kuchyni.

"Restaurace musí projít náročným certifikačním postupem. Chceme, aby na jídelním lístku byla jedna typická česká specialita. Hodně se teď mluví o svíčkové, protože je takovým originálem české kuchyně. Už jsme vybrali devět dalších specialit, takže na jídelním lístku nebude chybět tradiční vepřo-knedlo-zelo, koprová omáčka, sladké ovocné knedlíky, které velmi vyhledávají zahraniční turisté. A k tomu jednomu českému národnímu jídlu chceme přiřadit jednu typickou regionální specialitu."

A ochutnávat se bude i na veletrhu, neboť jeho součástí je i veletrh Top Gastro, který kromě jiného nabízí i nejrůznější speciality.