Nákladní železniční dopravu čeká rozvoj, bude samostatná

Autozug Prag - Poprad (Foto: www.cd.cz)

Po letech nejrůznějších dohadů a diskusí dojde zřejmě na železnici za několik měsíců k velkému třesku. Od největší tuzemské firmy Českých drah by se měla oddělit nákladní doprava. A ta by pak měla být částečně zprivatizována. Vláda si od tohoto kroku slibuje přísun slušné sumy peněz do státní kasy a také větší průhlednost financování Českých drah. Více se dozvíte v ekonomické rubrice, kterou připravil Zdeněk Vališ.

Nákladní doprava Českých drah je pátou největší v zemích Evropské unie. Ročně přepraví skoro sto milionů tun zboží a odborníci tvrdí, že má před sebou zářnou perspektivu. Je to jediná alternativa k tolik kritizovanému nárůstu kamionové dopravy na silnicích. V porovnání s ní je železnice ekologická. A bude i ekonomicky stále zajímavější kvůli rozšiřování mýtného systému na silnicích. Z pohledu Českých drah je nákladní doprava určitě onou příslovečnou slepičkou snášející zlatá vajíčka. Je už dnes velice zisková. Dráhy také část zisků z nákladní dopravy používají k financování ztrát osobní dopravy. Tím ovšem přichází nákladní doprava o prostředky, které by mohla využít k vlastnímu rozvoji, ke zlepšení služeb a konkurenceschopnosti.

"Ano, je potřeba to pročistit. Momentálně máme jednu společnost, která byla dlouhodobě ztrátová. Letos se dostala do mírného zisku. Neprospívá to ani nákladní dopravě, protože nemá prostředky pro svůj vlastní rozvoj. Financuje v řádu asi 600 milionů korun ročně osobní dopravu. Samotné jí to znemožňuje například obměňovat vozový park."

Aleš Řebíček
Říká Karel Potměšil, analytik společnosti Cyrrus. V Evropské unii jsou České dráhy poslední společností, ve které ještě nedošlo k oddělení nákladní železniční dopravy od osobní. Brusel velmi nevraživě pohlíží právě na tzv. křížové financování mezi osobní a nákladní dopravou, které legislativa unie ani neumožňuje. Vláda rozhodla, že k rozdělení mamutí firmy dojde v příštím roce. Nákladní doprava by se nejprve měla vyčlenit do společnosti stoprocentně vlastněné státem.

"Cílem je privatizovat částečně nákladní dopravu, tedy ČD Cargo. Je otázkou, jaký podíl chce stát privatizovat. Ministr průmyslu Martin Říman mluvil o menšinovém podílu, tedy o tom, že stát si ponechá majoritní většinu. Otázkou je, jaká částka z této privatizace státu připlyne."

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka by privatizační podíl mohl přinést do státní pokladny až 12 miliard korun. Podle odborníků to není rozhodně nadsazená suma. Nákladní železniční doprava je stabilně zisková a pro potenciální investory tedy atraktivní. Navíc je zde šance dál zvyšovat její podíl na dopravním trhu. Podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly je proto nutné, aby se z ní stal samostatný komerční subjekt.

"ČD Cargo má podíl na dopravním trhu zhruba 20 procent, zatímco silniční doprava asi 78 procent. Jestli tedy chceme posílit nákladní dopravu po železnici, znamená to, že zároveň ji musíme umožnit, aby mohla financovat svůj rozvoj. Je to rozhodně lepší, než aby nákladní doprava dál financovala osobní dopravu."

Vyvstává samozřejmě jiný problém. Osobní železniční dopravě bude chybět po oddělení nákladní dopravy dalších více než 600 milionů korun. Jde ale o veřejnou službu, kterou garantuje stát. Analytik Karel Potměšil připomíná, že tyto prostředky bude nutné uhradit ze státního rozpočtu.

"České dráhy zvýší své požadavky vůči veřejným rozpočtům. Už vloni stát doplácel zhruba sedm miliard korun, letos se to zvýšilo asi o miliardu, pro příští rok to bude zase minimálně o těch 600 milionů, které osobní doprava ztratí, až přijde o příjmy z nákladní dopravy."

Dá se ale předpokládat, že výdaje státu na osobní železniční dopravu budou po osamostatnění nákladní dopravy vlastně nižší. Nákladní doprava se bude rychleji rozvíjet a tím také vykazovat vyšší zisky. A platit vyšší daně, dodává generální ředitel Českých drah Josef Bazala.

"Nákladní doprava bude zisková, bude platit korporátní daně, daň z příjmu, a tudíž zase přispěje do státního rozpočtu na daňovém výnosu."

Vznik samostatné firmy pro nákladní železniční dopravu bude samozřejmě také znamenat obrovské přeskupení majetku Českých drah. A jak se to dotkne zaměstnanců?

"Myslím, že i pro zaměstnance je to dobrá zpráva, protože rozvoj nákladní dopravy přinese stabilizaci zaměstnanosti. Přechod do nové společnosti se má týkat asi 13 tisíc zaměstnanců z dnešních 55 tisíc zaměstnanců Českých drah."

Zbývá ještě položit otázku, proč se v Česku čekalo tak dlouho na rozhodnutí vnést větší transparentnost do hospodaření státních Českých drah. Co o tom soudí analytik Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus?

"Důvodů může být několik. Je to odkládání věcí až na poslední chvíli, až když se stávají akutními. Roli může hrát také to, že České dráhy jsou jedním největších zaměstnavatelů v zemi a odbory na takové dělení nereagují zrovna pozitivně. Možná to ale byly také ty finanční toky, které mohly státu v minulosti vyhovovat."