Ministr Bárta chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy
Nový ministr dopravy Vít Bárta chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy. Řada smluv je podle něj nemravných. V této souvislosti Bárta jmenoval kontrakt se společností Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém.
"V tomto rezortu nebude zakázka, na kterou bych se důsledně nepodíval. Obzvláště poradenské kontrakty a kontrakty na právní služby budu bedlivě sledovat a jsem si stoprocentně jist, že zrovna v oblasti právních služeb jednoznačně ušetříme,"
řekl ministr Bárta v narážce na téměř půlmiliardový kontrakt rezortu dopravy se čtyřmi právními kancelářemi uzavřený jeho předchůdcem Alešem Řebíčkem.
Ministr také uvedl, že některé smlouvy jsou podezřelé. V této souvislosti jmenoval firmu Kapsch, která získala před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému za 22 miliard korun. Různé dodatky však firmě zajišťují další příjmy, například za dodávku dálničních informačních tabulí. Kapsch se proti ministrovým slovům ohradil. Smlouvy byly podle firmy mnohokrát prověřeny, Kapsch je plní a mýtný systém funguje efektivně. Od svého spuštění v roce 2007 naúčtoval kamionům 21 miliard korun. S nástupem Bárty zřejmě končí i tučné časy firmám z oboru silničního stavitelství. Vládě překládá materiál, který bude znamenat zastavení řady staveb. Ministr podá trestní oznámení na bývalého šéfa železničního dopravce ČD Cargo Josefa Bazalu. Je přesvědčený, že bývalé vedení poškozovalo hospodaření firmy, které teď hrozí ztráta. Opírá se o audit společnosti KPMG, podle kterého firma například přijímala zakázky na převážení zboží za ceny, které ani nemohly dosáhnout výše nákladů."Ztráty nejsou v řádu tří pěti procent slevy, ale jsou v řádu desítek procent slev, které samozřejmě vedou k závažné otázce, do jaké míry je tato aktivita aktivitou nedobrého manažera a nebo naopak manažera, který takovouto aktivitu provádí zcela záměrně. A z toho důvodu jsem se rozhodl podat trestní oznámení na pana Bazalu."
Josef Bazala veškerá obvinění odmítá. Vedení firmy jinak jednat nemohlo - v době krize prý hrozilo, že o zakázky přijde."Druhá možnost by byla, že by se zakázky nerealizovaly nebo kdyby se zdražily, tak by odešli. Případné zrušení celé komodity jako je přeprava kontejnerů, která je pod úplné vlastní náklady, by vedlo jenom k tomu, že by se realizovalo méně přeprav a celková ztráta ČD Carga by se prohloubila."
Podle Bazaly se běžně část zboží přepravuje za ceny pod celkovými náklady, aby firma nepřišla o významné zákazníky. Během krize se prý může podíl podnákladových přeprav vyšplhat až na 60 procent.