Mýtný systém bude provozovat konsorcium firem CzechToll a SkyToll
Ministerstvo dopravy uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Stalo se tak krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru. Podle Kapsche, který v České republice provozuje dosavadní mýtný systém, jde o předem připravený scénář.
Firmy mají na přípravu mýtného systému 14 měsíců
CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll mají podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného. Konsorcium, které ministerstvo vybralo, má mýtné vybírat deset let za 10,75 miliardy korun. Využívat k tomu bude modernější satelitní technologii, dosud k výběru mýtného sloužila mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy očekává, že výnos z mýtného by se měl pohybovat mezi 140 a 150 miliardami korun za deset let.Loni zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10,4 miliardy Kč, což bylo meziročně o 5,2 procenta více. Provozní náklady placené z vybraného mýta konsorciu firem pod vedením Kapsch představovaly v roce 2018 celkem 1,525 miliardy Kč a jejich podíl na vybraném mýtu celoročně klesl na 15 procent. Státu tak z každé vybrané stokoruny zůstalo 85 korun. Účinnost výběru mýta byla v průměru 99,6 procenta. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun.