Výběr mýtného na silnicích první třídy je v nedohlednu

Mýtné se na českých dálnicích vybírá už čtyři měsíce. Další etapou měl být letošní 1. červenec, kdy se už s mýtem měli setkávat řidiči kamionů a autobusů také na tisícovce kilometrů silnic první třídy. Dnes je už jisté, že tento termín nebude dodržen. Také se zároveň ukazuje, že někteří řidiči se stále pokoušejí už stávající systém obelstít. Více už se dozvíte v ekonomické rubrice, kterou připravil Zdeněk Vališ.

Dosud se mýtné vybírá na zhruba tisíci kilometrech dálnic a rychlostních komunikací od kamionů nad 12 tun. A výběr probíhá vcelku úspěšně. Pokud bude pokračovat stejným tempem, měl by roční výnos činit více než pět miliard korun. Stát z toho ale dostane jen necelé tři miliardy. Zbytek půjde na konto firmy Kapsch, která systém vybudovala a spravuje. Té přísluší první splátka za vybudování systému a také si logicky naúčtuje náklady na jeho provoz. Generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix je s fungováním systému spokojen. Připomíná zároveň, že se systém letos v podstatě ověřuje.

"Český mýtný systém je dnes v provozu čtvrtým měsícem. První rok je i podle tendru nazván zkušebním provozem. Neznamená to, že by systém nefungoval naostro. Má ale jeden rok čas na doladění."

Stát má tedy podle smlouvy možnost na konci roku uvést, zda je se systémem spokojen a převzít ho do plného provozu. V tomto ohledu by asi neměly být nějaké problémy. V centru pozornosti je teď ale druhá etapa výstavby systému, která by měla zahrnout i silnice 1. třídy. A nad ní stále visí otazníky. Původní termín letošní červenec už byl opuštěn a ohrožen je prý i nový termín 1. leden 2008. Není totiž dosud jasné, na kolika kilometrech silnic první třídy by se mělo mýtné vybírat. Nejprve bylo naplánováno 1200 kilometrů. Nyní se hovoří jen o 240 kilometrech. Proč?

Karel Feix
Podle původní smlouvy s firmou Kapsch se měla na silnicích první třídy využívat stejná technologie jako na dálnicích, tedy mikrovlnná. Ministerstvo dopravy ale dospělo k názoru, že 80 procent silnic první třídy bude kontrolováno satelitní technologií. Následná analýza vzápětí ukázala, že satelitní systém by byl ekonomicky nevýhodný. Zpoplatňovat se tedy zřejmě bude pouze mikrovlnnou technologií na oněch zbývajících 20 procentech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy ale tuto interpretaci odmítá. Nakonec to tedy zase může být jinak. Jak říká Karel Feix, jednání stále probíhají.

"Jednání o tom, jak realizovat druhou etapu, probíhala několik měsíců. Jsou v určité fázi. Musím říci, že jsem vázán mlčenlivostí, protože jsme se dohodli s ministerstvem dopravy na tom, že budeme zveřejňovat výsledky těchto jednání až ve finále."

Definitivní rozhodnutí o druhé etapě výběru mýtného zatím není a čas běží. Státu tím zřejmě utíkají desítky až stovky milionů korun, které mohly být vybrány už v tomto roce, kdyby nedocházelo k neustálým změnám původní smlouvy. Firmě Kapsch je prý přitom v podstatě jedno, jaká technologie bude při výběru mýtného použita.

"My jsme v tuto chvíli - to jsme prokázali - postavit mikrovlnnou část. Jsme schopni realizovat satelitní řešení i tzv. hybridní řešení. Jsou to řešení, která už testujeme v řadě zemí po Evropě."

Podle Karla Feixe ale bude v budoucnu pro Česko i pro Evropu možná zajímavé tzv. hybridní řešení výběru mýtného, které dokáže využít výhod obou základních technologií, mikrovlnné a satelitní.

"Každá z těch technologií má své přednosti a může mít oproti druhé i některé nevýhody. Sloučení technologií do jednoho celku by mělo přinést maximální využití výhod a výhodnost celého řešení."

Otázkou ovšem zůstává, zda by dnes mělo smysl využití dvou systémů pro pouhých 240 kilometrů silnic první třídy. Podle posledních měření je dosavadní úspěšnost mikrovlnného systému při výběru mýtného větší než 98 procent. Většina odborníků to hodnotí kladně. Vyskytly se ale také problémy. Část řidičů se snaží systém obelstít. Triků je několik, například pokrytí palubního snímače alobalem.

"Nejen mikrovlnná, ale i satelitní technologie funguje na určitých fyzikálních principech. Jestliže tedy zabalím jednotku do alobalu, v podstatě do takové Faradayovy klece, odstíním ji, tak jako bych tu jednotku ani neměl."

Přiznává generální ředitel firmy Kapsch. Jenže řidiči se nemají radovat. Nakonec budou odhaleni. Když ne hned ještě na vozovce vozidly celní správy, tak nemilého překvapení se mohou dočkat i po několika měsících, které uplynuly od jízdy načerno.

"Systém dokáže vytipovat vozidlo, které se objevuje v určitých okamžicích na určitých částech silniční sítě. Minimálně na kontrolních místech je to vozidlo okamžitě odhaleno. Pokud by chtěl někdo použít trik a prezentovat se jenom na kontrolní bráně, je dohledán zpětně. Informace o řidičích jsou ukládány do systému po dobu několika měsíců. V této době právě už jde na první várku těchto pokušitelů oficiální nóta ze strany Ředitelství silnic a dálnic. Řidič, který projel načerno dálnicí a myslí si, že když nebyl chycen, tak celá věc je skončena, by si měl uvědomit, že zpětně i v po několika měsících může být dohledán a pokutován."

A některým řidičům hrozí pokuta až půl milionu korun. V kontrolních místech jsou podrobeny kontrole všechny kamiony. Kamera snímá jeho SPZ a nejen to.

"Scannerem je vyhodnocena velikost kamionu, jeho typ a tím pádem i váha, zda je pod nebo nad dvanáct tun. To vše je vyhodnoceno v několika milisekundách v kontrolních místech a kamion je takto identifikován."

Říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch. Alfou a omegou mýtného systému jsou samozřejmě peníze. Nejen peníze, které se vyberou, ale také částky vložené do systému. Jeho cena za obě etapy a desetileté služby je podle smlouvy 22 miliard korun. Zkrácením délky zpoplatněných silnic první třídy ale dojde ke zmenšení objemu zakázky. Kapsch by tedy měl dostat méně peněz. Otázkou zůstává, jak tvrdě bude hájit své obchodní zájmy.