Národní galerie zve na Zákon cesty, Doteky doby i keramiku
Národní galerie zahájila v tomto týdnu několik nových výstav. Návštěvníkům se tak otevřel svět uprchlíků, signatářů Charty 77 nebo zničené krajiny.
"Protože jsme institucí, která se primárně věnuje vizuální kultuře, tak jsme si vybrali jeden příběh, příběh Ivana Jirouse, kunsthistorika, umělce, literáta, který pro nás znamená určitý most k občanské iniciativě. My se samozřejmě věnujeme i celé řadě dalších výtvarníků, umělců, literátů, hudebníků, kteří byli na hnutí Charty 77 napojeni."
Další výstavy pak byly otevřeny ve čtvrtek:
"Náš Grand Opening je v podstatě nesen třemi vynikajícími osobnostmi. Těch umělců je samozřejmě více, ale dovolte mi přesto, abych zvýraznil tyto tři: Magdalena Jetelová, Brian Eno a Aj Wej-wej. Všichni tři pro nás udělali site specific projekt. Svá díla připravili pouze pro Prahu, což nás velice těší."
Uprchlíci a zničená krajina
Nové dílo známého čínského umělce Aj Wej-weje se jmenuje Zákon cesty. Nafukovací člun a na něm figuríny ze stejného materiálu představují uprchlíky, které podle umělcova názoru leckdy západní svět vnímá jako jakousi hmotu, bez vlastní identity, jména a životního příběhu."Problém se netýká jen lidí postižených válkou, ale i těch, kteří si jej odmítají připustit nebo dělají, jakoby nebyl. Obojí je tragédie a zločin. Myslím, že je nemorální, pokud lidé, kteří jsou spokojení, nepomáhají těm druhým."
Výstava Magdaleny Jetelové s názvem Dotek doby je k vidění v Malé dvoraně Veletržního paláce. Instalace připomíná zničenou krajinu, pracuje s vodou i laserovými efekty. Kurátorka výstavy a ředitelka Sbírky moderního a současného umění NG Milena Kalinovská uvádí:
"Magdalena Jetelová pracuje s časem, se světlem, ale především s materiálností. Je to evropskou umělkyní, která má obrovský dopad nejen na Evropu, ale na vnímání sochy po celém světě."
Kromě Doteku doby, se mohou návštěvníci Národní galerie seznámit i s dalšími autorčinými pracemi.V Česku asi nejznámějším dílem Magdaleny Jetelové je Židle, která při povodních v roce 2002 uplavala od Sovových mlýnů. Její autorka žije už dlouhá léta v Německu.
"Já jsem žila celý život jinde. Jsem ale Češka, všichni mě za českou umělkyni považují a s českým jménem jsem po světě pár institucí potěšila nebo zděsila,"říká Magdaléna Jetelová.
Národní galerie Grand Openingem zahájila celkem devět nových výstav. Kromě zmíněných ještě například výstavu Otisky vědění. Řeč keramiky nebo cyklus snímků japonského fotografa Keiičiho Tahary.