Největší česká zbrojovka bude znovu patřit státu

Foto: Archiv Radia Praha

Aero vodochody, největší česká zbrojovka, se vrací do rukou státu. Před šesti lety ji měl před krachem zachránit vstup amerického Boeingu. Záchranný plán ale nevyšel a Aero Vodochody trpí nedostatkem zakázek a jsou neschopné splácet několikamiliardové dluhy. Návrh smlouvy o odchodu Boeingu ve středu schválila vláda, její podpis se očekává ještě tento měsíc. Podrobnosti má Lenka Jansová.

Boeing se při svém vstupu do Aera zavázal pomoci české zbrojovce proniknout na zahraniční trhy s letounem L-159. Nepodařilo se. Navíc spolupráce na výrobě vrtulníku Sikorsky má od roku 2000 na svědomí ztrátu víc než miliardy korun. Konečný účet za vstup Američanů přesáhne devět miliard. To je částka, kterou stát zaplatí v průběhu dvou let za dluhy podniku. Co bude dále s největší českou zbrojovkou a proč Boeing odejde z Aera právě za těchto podmínek, jsme se zeptali místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna:

"Je to firma, která má potenciál, která má dobrou infrastrukturu, zkušené lidi a kterou by bylo škoda poslat do konkurzu. Pokud by k dohodě nedošlo, musela by firma do konkurzu jít. Strategie vlády byla tedy dohodnout se o odchodu Boeingu, provést restrukturalizaci a firmu prodat strategickému partnerovi."

Budou se dále vyrábět letouny L-159?

"Doufám, že ano, závisí to hlavně na tom, jestli se podaří najít pro L-159 nové trhy v zahraničí."

Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Václava Srby je možné uvažovat o novém hledání strategického partnera, až Aero Vodochody dokončí v režii státu restrukturalizaci. Analytik HVB Bank Pavel Sobíšek řekl, že jedním z důvodů neúspěchu Boeingu v Aeru je nedostatečný tlak vlády na americkou firmu:

"Z dnešního pohledu se mně zdá, že podmínky tohoto prodeje byly dost měkké: Boeing podstupoval minimální podnikatelské riziko a nic ho netlačilo k tomu, aby do této akvizice alokoval dost vlastních zdrojů. Chápu ale, že v tehdejší situaci bylo rozhodování těžké. Rozhodovalo se, zda podnik Aero zavřít, poslat do likvidace, nebo se ho pokusit prodat. Prodat ho bylo možné jenom s vysokými státními garancemi. Takové rozhodnutí se pod časovým tlakem dělá poměrně těžko."

Jaké jsou podle Vás důvody neúspěchu Boeingu v Aeru?

"Nedostatečný tlak ze strany státu, aby Boeing začlenil Aero do svých aktivit a sehnal pro něj dost zakázek. Tlak mohl být zřejmě nastaven jen tím, že by Boeing podstupoval větší riziko."

Američané mají předat českému státu svoje akcie Aera za symbolické dvě koruny. Boeing nebude po českém státu požadovat miliardu korun, kterou původně za svůj podíl zaplatil. Česká strana se zase vzdá veškerých nároků, které by mohly plynout z nesprávných rozhodnutí americké firmy v Aeru. Nárok Boeingu na odstupné vyplývá ze smluv, které s ním v roce 1998 uzavřela při vstupu do Aera tehdejší vláda Josefa Tošovského.