Netradiční památník připomíná v Praze první trolejbusovou trať

Foto: ČTK

Praha má netradiční památník. Připomíná totiž první pražskou trolejbusovou trať. Uplynulo právě 50 let od doby, kdy byly trolejbusy z pražských ulic staženy a nahradily je autobusy.

Stanice trolejbusů na Václavském náměstí v roce 1949, foto: ČTK
Úplně první trolejbus byl postaven už roku 1882 firmou Siemens. Tehdy to bylo vozítko velmi jednoduché a odběr proudu se prováděl pomocí kontaktního vozíku, který jezdil po trolejových drátech. Praha začala uvažovat o zavedení moderní formou trolejbusové dopravy kolem roku 1927. První linka pak vyjela v létě roku 1936 a projížděla Šáreckou ulicí, kde je dnes památník postaven.

"Označena byla písmenem K. Tento památník tvoří dvojice autentických trolejbusových sloupů, jsou opatřeny převěsem a na něm jsou nainstalovány trolejbusové izolátory a kousky skutečné troleje."

Jak dodal mluvčí Prahy 6 Martin Šalek, nechybí tu informační tabule, aby bylo jasné, proč zde tento na dnešní Prahu neobvyklý monument stojí. Praha měla vždy řadu variant městské hromadné dopravy.

"Éra trolejbusů začala v Praze v roce 1936 právě v Praze 6. I tato linka K měla v 50. letech své ambice prodloužit se přes Bubeneč, Letenský tunel až do centra Prahy. Bohužel k rozšíření nedošlo. Nicméně není důvod tuto dopravu nepřipomínat, protože trolejbusy jsou zastoupeny v systému městské dopravy v různých městech jako je třeba Plzeň, České Budějovice, Pardubice. Není jich málo."

Hřebíčkem do rakve pražských trolejbusů bylo nejen zrušení tratí, ale zastavení výroby trolejbusu Tatra v roce 1955. Ten byl nabízen v krátké i koubové podobě. Kdoví, kdyby byla tato výroba zahájena, jak by se trolejbusový provoz v Praze dál vyvíjel. I když byla většina pražských trolejbusů zlikvidována do roku 1972, zbyly v metropoli podle historiků dopravy mnohé památky na trolejbusovou éru. Na některých domech dodnes zůstaly růžice od trolejového vedení, někde stojí trolejbusové sloupy, dodnes se používá několik kabelových tras.

"Tak zvaní trolejbusoví archeologové vědí, které sloupy v Praze jsou ještě po trolejbusech. Pár jich je. Slouží například stále některé nemovitosti - měnírny se nazývají. Jsou v Podolí, na Hřebence, v Letňanech - tam jsou provozovny pro napájení."

Kdo ví, zda se někdy trolejbusy nevrátí? Čas od času se v průběhu let uvažovalo o jejich obnovení.