Neumíme prodávat své české zboží v zahraničí
Zahraniční firmy se ucházejí o český trh. Nejčastěji přichází s matketingovou strategií nejlevnějšího zboží. České firmy se snaží zkvalitnit své služby. Obstojí české produkty v konkurenci s levnými zahraničními výrobky? Dozvíte se od Mikuláše Kroupy v Ekonomické rubrice.
Britská maloobchodní firma Dixons otevře v září první dvě prodejny v Praze. Proto většina konkurenčních prodejců začala radikálně snižovat ceny, aby získala náskok, než Dixons udeří. Trik společnosti spočívá v tom, že ve svých prodejnách Electroworld naláká davy na velmi nízké ceny při otevření. Obchod se například dohodne s výrobcem na odběru velkého množství jednoho typu videa či televize, dostane slevu a může si dovolit nasadit velmi nízkou cenu. "Chceme český trh dobýt a chceme být jedničkou. Proto musíme být velmi agresívní. Jak v ceně, tak v reklamě. To je jediná cesta, jak se dostat na první místo," prohlašuje nastupující ředitel Dixons pro ČR Jiří Řízek. Obchodní firma Tesco v České republice už tento týden ohlásila u vybrané elektroniky slevy až 60 procent. Snížení cen inzeruje i síť Datart, vlastněná rovněž Angličany. Šéf Datartu Pavel Sláma slibuje, že v případě potřeby sleví ještě víc. Snižování cen je samozřejmě velmi silné lákadlo pro zákazníky, ale na úkor služeb, jako je servis a poradenství, tvrdí Tomáš Nejedlo ze společnosti Business Leaders Forum.
"České firmy nemohou držet krok s levnými výrobky ze zahraničí, ale mohou nabídnout něco originálního. Nápadů mají češi dost."
České firmy, pokud chtějí obstát a nemohou dlohodobě své zboží zlevnit, musí zkvalitnit své služby.
"Obstát. To je samozřejmě těžké, ale cesta vede přes kvalitní služby."
Radí českým podnikatelům Tomáš Nejedlo ze společnosti Business Leaders Forum. Další ekonomický odborník generální ředitel české agentury na podoru obchodu CzechTrade Martin Tlapa nevidí perspektivu v marketingu založeném na snižování cen.
"Marketing založený na snižování cen nemá budoucnost. Trend v zahraničí a na světovém trhu je spíše ve srovnávání cen, ale v tvrdé konkurenci servisu a služeb."
Tak jako britská společnost Dixons, která chce doslova ovládnou český trh, snaží se české firmy prorazit v zahraničí. České podniky mají prý v zahraničí nejen levné zboží, ale především kvalitu. Tvrdí Martin Tlapa z CzechTradeu.
"České firmy mohou nabídnout levné zboží například v EU. Máme totiž levnou pracovní sílu. Navíc zachováváme kvalitu."
V zahraničí se velmi dobře prosazují české tradiční podniky jako jsou napříkad pivovary. Jmenujme například Plzeňský pivovar.
"Pivovary mají tradičně silný export do zahraničí, ale jsou to spíš větší pivovary. Menší nemají dostatečný kapitál pro expanzi do zahraničí, je to škoda."
Velmi často si lidé ze zahraniční jezdí nakupovat zboží do České republiky. Uveďme konkrétní příklad. Pro občany EU je výhodné nakupovat léky v ČR, protože za ně zaplatí někdy až o polovinu méně než doma. U některých preparátů je cenový rozdíl ještě výraznější. Například protirakovinný přípravek Nolvadex je v České republice až osmkrát levnější než v Německu nebo Rakousku. Podle prezidenta České lékárnické komory Jindřicha Oswalda měli například Němci dříve zájem hlavně o wobenzym a geriavit, což nejsou léky českého původu. Dnes je tomu naopak. Cizinci mají zájem hlavně o české léky, protože jsou pro ně ještě levnější. Poptávka je také po rostlinných přípravcích, různých multivitamínech a českých bylinných a ovocných čajích. Podle údajů Generálního ředitelství cel se loni z ČR vyvezly léky zhruba za šest miliard korun. Jakou mají čeští podnikatele pověst v zahraničí, zeptal jsem se Martina Tlapy z České agentury pro podporu obchodu, která se zabývá zprostředkováváním jednotlivých zahraničních kontraktů.
"Pověst se asi nedá vyjádřit jedním slovem, byla by to až moc velké zobecnění. Lze však vystihnout určitý dojem, který zanecháváme v zahraničí. Češi jsou šikovní ve výrobě, jsou fundovaní, ale své zboží neumí prodat. Zaostáváme v marketingu. Bohužel české zboží není moc ve světě známé."
Největší úspěch z českých firem ucházející se o zahraniční trh slavila minulý rok společnost Velana. Zíkala totiž zakázku v hodnotě 35 milionů korun od americké společnosti Penzoil-Quater State Company na dodávku autopřípravků a autochemie. Zveřejnil to CzechTrade, česká agentura na proporu obchodu.