Jak ovlivní globalizace české pivo?
Globalizace už dorazila i do českých hospod. Zdeněk Vališ se společne se Stanislavem Bernardem, majitelem rodinného pivovaru v Humpolci na Českomoravské vrchovině, zamýšlí nad jejími dopady na pivovarnictví v České republice.
Je známou skutečností, že globalizace a nemilosrdný tlak konkurence dorazily už i do tradiční české hospody. Někteří už dokonce tvrdí, že pivaři, kteří urazí na posezení deset i více půlitrů, snižují úroveň "pivní kultury" a odrazují od konzumace ostatní. Prý je výhodnější, když bude hodně lidí pít málo piva, než když menší část národa pije hodně, i když tím drží Česko na tradičním prvním místě na světě ve spotřebě onoho lahodného chmelového moku. Pivaři samozřejmě takový názor ostře odmítají, protože v něm vidí útok na samotné základy českého národního povědomí. Ten spor ale není zatím nikterak vyhrocený. Naplno se ovšem už globalizace projevuje v tom, že všechny hlavní pivovary - kromě budějovického Budvaru - vlastní zahraniční společnosti. Nejčastěji vyslovovaná obava je tudíž obsažena v otázce, nakolik změní globalizace charakter českého piva. Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Ivo Trojan tvrdí, že takový vývoj nehrozí, protože by pivovary přišly o své zákazníky. Někteří znalci piva však oponují. Výrobu řídí počítače a sládek má tak mnohem menší možnost zasahovat do celého procesu. Pro devadesátá léta je také typický fakt, že z českých hospod vymizelo hodně lokálních značek piv vyráběných v malých pivovarech. To je samozřejmě argument pro skeptiky, kteří tvrdí, že piva bude sice nadbytek, ale nakonec přežije jen jedna národní značka. Je tu však přece jen šance. Většina katastrofických předpovědí se nikdy nesplnila. A tomu, aby se katastrofická vize nenaplnila, chce napomáhat Český svaz malých nezávislých pivovarů, který začátkem devadesátých let založil Ing.Stanislav Bernard, majitel rodinného pivovaru v Humpolci na Českomoravské vrchovině. Humpolecký pivovar Bernard se už v uplynulých letech stal v Česku pojmem, stejně jako jeho majitel. Začátkem prosince vyhodnotilo prestižní Sdružení přátel piva na slavnostním aktu, jehož se zúčastnil i premiér Miloš Zeman, Stanislava Bernarda za českou pivovarskou osobnost století.
V posledních hodinách 20.století jsem vytočil číslo pivovaru v Humpolci a zeptal jsem se Stanislava Bernarda, co on sám říká takovému ocenění. Stanislav Bernard je v českém pivovarnictví skutečně zvláštním fenoménem. Vystudoval Vysokou školu dopravní v Žilině, pak dělal okresního úředníka a nebýt listopadového převratu v roce 1989 asi by jím byl dodnes. Začátkem devadesátých let ale probíhala tzv. malá privatizace a Stanislavu Bernardovi se spolu s několika přáteli podařilo získat v dražbě starý pivovar v Humpolci. Z úředníka se přes noc stal podnikatelem. Na pohádkový příběh to ale zpočátku nevypadalo. Stručně řečeno. Zkrachovalý pivovar v Humpolci měl začátkem devadesátých let v širokém okolí tu nejhorší možnou pověst. Nový majitel tedy musel vybudovat zcela novou značku a prosadit se s ní na trhu. Námaha však stála za to. Na nejuznávanější degustační soutěži pivních značek, která se koná pravidelně v Brně v rámci veletrhu Pivex, získalo pivo Bernard v uplynulých letech pětkrát palmu vítězství, což se dosud nepodařilo žádnému českému pivovaru. Obrovským úspěchem je samozřejmě fakt, že původně lokální značka se v relativně krátké době stala známou po celé republice. Také v tomto ohledu je humpolecký pivovar výjimkou mezi malými pivovary. Stanislav Bernard samozřejmě sotva může konkurovat pivním gigantům, kteří si různými způsoby kupují hostince i s hostinským. On ale takovou cestu odmítá už z principu. Pivovar raději investuje do udržení kvality značky. Přesto letos v dubnu obvinili někteří lidé Bernarda, že se snaží udělat si lacinou reklamu. Před mistrovstvím světa v ledním hokeji, které se konalo v Petrohradu, totiž vypsali humpolečtí nevšední cílovou prémii pro hráče, trenéry a realizační tým. V případě získání titulu mistrů světa slíbili každému z nich 160 litrů piva značky Bernard. Jde přesně o takové množství piva, které staví Česko už řadu let na první místo na světě ve spotřebě na jednoho obyvatele. Stanislav Bernard nařčení z reklamního triku ostře odmítl. Prémii vypsal proto, že ho naštvali postoje některých českých hokejových hvězd ze zámořské NHL, nedostatek jejich národního cítění. Hráči pod nejrůznějšími výmluvami odmítli jet reprezentovat Česko. Do Petrohradu tak odcestovali převážně mladí hráči z české hokejové ligy. A právě pro ně byla tedy určena prémie. Jak známo, mladíci v Rusku zazářili a vrátili se domů s titulem mistrů světa. A jakou šanci vůbec dává Stanislav Bernard malým pivovarům do začátku třetího tisíciletí? Spolu s českou pivovarskou osobností 20.století Stanislavem Bernardem určitě věří ve zdravý rozum i všichni ostatní přívrženci tradičního českého piva.