Kampaň ČSSD kontra ODS

Petra Buzková (vpravo), foto: CTK

Po volbách je každý generál, já ne, prohlásila Petra Buzková ze Sociální demokracie, když se jí novináři ptali, jak by zhodnotila svojí volební kampaň. Petra Buzková, která kandidovala za ČSSD v Praze, totiž získala nejvíce preferenčních hlasů ze všech pražských kandidátů. Blíže Mikuláš Kroupa.

Petra Buzková  (vpravo),  foto: CTK
Těsně po volbách jednotlivé strany a její představitelé hodnotí úspěch či neúspěch na základě svých kampaní. Klaus například tvrdí, že se málo na svých bilbordech usmíval. Naopak volební kampaň ČSSD nebyla prý agresivní, tak jako jiných stran. Během kampaně představila voličům mnoho svých kandidátů, na rozdíl od ODS. V tom prý spočívá vítězství sociálních demokratů ve volbách, tvrdí Petra Buzková, která získala nejvíce preferenčních hlasů z pražských kandidátů. ČSSD v Praze ovšem nezvítězila. ODS jí v tomto kraji porazila o osm procent.

"Nechci být jako generál po bitvě, i když jsme jí vyhráli. Musím říci, že naše kampaň byla věcná a neagresivní. ODS založila volení kampaň na mýtu Václava Klause, alespoň já to tak vidím. Klaus na mě koukal ze všech jejích bilbordů, ze předu i ze zadu, ze všech úhlů. Ať si sama ODS analyzuje svůj neúspěch."

Neúspěch ODS není zaviněn špatnou kampaní. Hájí se místopředseda ODS Miroslav Beneš, šéf volebního týmu. Podle něj má kampaň postavená na jedné osobě smysl, jedná-li se o tak výraznou postavu jako je Václav Klaus. ČSSD zvolila prý daleko populističtější kampaň, ve které vystupovali známý herci a zpěváci. Ti prý byli zaplaceni.

"ODS měla kampaň založenou na věcných řešeních. Agresivnější jsme byli až na závěr, ale tím jsme se bránili Koalici i ČSSD. Václava Klause sami zviditelňovali. To dokazuje, že Klaus je právě tou pravou osobou, na které kampaň založit."

Volební kampaň, nad kterou většina mediálních odborníků jen nevěřícně kroutila hlavou, nepřinesla pro politické strany výrazné úspěchy. Dokazují to výsledky voleb. Většina voličů byla rozhodnuta, koho bude volit. Volební boj se vedl o nerozhodnuté voliče. Ti ovšem pravděpodobně k volbám ani nešly. Volební účast byla totiž o 14 procent menší než před čtyřmi lety.