Jak se ochránit proti krachům českých cestovních kanceláří
Klienti cestovní kanceláře Harmonie Medical z Háje ve Slezsku, převážně staří a nemocní lidé, uvízli o víkendu v Chorvatsku a nemají zajištěný pobyt na celou dobu. Zaplatili si léto u moře, kde měli v přítomnosti lékařů absolvovat odborné léčebné kúry. Z ozdravného pobytu se náhle stala noční můra. Josef Kubeczka zjišťoval, jak je možné, že rok co rok dochází ke krachům českých cestovních kanceláří.
"Ministerstvo pro místní rozvoj má ze zákona pouze jedinou možnost, a to v rámci jednoho měsíce oznámit příslušnému živnostenskému úřadu to, že cestovní kancelář není pojištěna a požádat jej o zahájení řízení s cílem odebrání licence této cestovní kanceláři. My jsme dostali od pojišťovny oznámení o CK Harmonie Medical 2. prosince 2002 a ihned 5. prosince jsme to předali živnostenskému úřadu k řízení."
Živnostenský úřad v Opavě opravdu konal a rozhodl o odebrání cestovní kanceláři koncese. Ta se však odvolala, celé řízení musí proběhnout znovu, ale mezi tím cestovní kancelář pracovala dál. O tom, že cestovka nemá pojištění, klienti neměli tušení.
Mluvčího Petra Dimuna jsem se zeptal, co ministerstvu brání v předání informací o tom, která cestovní kancelář není pojištěna:"Bohužel stávající legislativa stanoví, že pokud by ministerstvo činilo opak, tak by se vystavilo podobné situaci, jako ministerstvo zdravotnictví v kauze Diag Human. To znamená, že pokud by cestovní kancelář ve správním řízení napravila svoje chyby, například uzavřela retroaktivní pojistnou smlouvu, tak v tom případě by ministerstvo mohlo být touto cestovní kanceláři žalováno o způsobené škody, o ušlý zisk."
Podvedení turisté tedy zjevně doplácejí na děravou legislativu. Co pro nápravu současného stavu dělá Asociace českých cestovních kanceláří a agentur mi řekla její první viceprezidentka Soňa Brandejsová:
"Asociace spolupracuje s ministerstvem pro místní rozvoj na novelizaci zákona, který v současné době neochraňuje spotřebitele tak, jak by měl. Doufáme, že ta novelizace projde Parlamentem v září a od příští sezóny by měla být ochrana klienta naprosto dostačující."
Do té doby klientům nezbývá nic jiného, než si na internetových stránkách Asociace českých cestovních kanceláří a agentur ověřit, zda jimi vybraný zprostředkovatel vytoužené dovolené je či není pojištěn.