Pražská doprava bude letos opět o něco příjemnější
Díky mistrovství světa v ledním hokeji získala letos Praha velmi moderní multifunkční arénu, jaká prý nemá konkurenta v Evropě. Drtivou většinu Pražanů i návštěvníků hlavního města ale spíše zajímá to, že v letošním roce budou v Praze dokončeny dvě významné dopravní investice. O nich a o dalších dopravních plánech spojených s Prahou je i dnešní ekonomická rubrika, kterou připravil Zdeněk Vališ.
Z dopravního hlediska je bezesporu pro Prahu letošní událostí číslo jedna to, že do provozu bude uveden další úsek trasy C metra. Tato nejfrekventovanější trasa, vedoucí z jižního města, bude prodloužena z Holešovického nádraží k sídlištím v severní části hlavního města. Jedná se o ještě významnější stavbu, než jakou je tramvajová trať na Barrandov, o níž snilo několik generací a která byla otevřena za účasti prezidenta Václava Klause loni na podzim. Nový úsek metra je dlouhý pouze čtyři kilometry, ale jak řekl Radiu Praha náměstek pražského primátora Jan Bürgermeister, tento zdánlivě krátký úsek přinese obrovské úspory času a peněz.
"Pokud bych to měl barvitě vylíčit, tak zhruba sto tisíc obyvatel severní terasy, když jede ráno do práce, musí nejprve dojít na stanici autobusu, procpat se ranními zácpami přes jediný silniční most, který spojuje severní terasu s centrem města, kudy projíždí dalších 80 tisíc aut denně, to je ta severojižní magistrála, pak si přesednout na metro a jet do zaměstnání. Od poloviny tohoto roku si prostě v blízkosti svého bydliště najdou stanici metra nebo popojedou v rámci volných komunikací na svém sídlišti ke stanici metra a pojedou pohodlně do centra. Každý si ušetří denně alespoň jednu hodinu velmi nepříjemného mačkání v dopravních prostředcích. Praha si oddechne, Holešovice si oddechnou od tisícovky autobusových jízd denně."
Nejde ale jen o ekonomické úspory.
"Je to další krok ke komfortnosti nabídky pražské hromadné dopravy. Podotýkám, že Praha v tomto ohledu zase o něco zvýší náskok oproti jiným velkoměstům v Evropě. Myslím, že v nabídce služeb hromadné městské dopravy jsme na úplně světové špičce."
Z dopravního pohledu ale čeká Prahu koncem roku další důležitá událost. Na Smíchově bude dán do provozu tunel Mrázovka. Ten je spolu se Strahovským tunelem součástí vnitřního dopravního okruhu a měl by výrazně urychlit jízdu aut po levém břehu Vltavy. Podle Jana Bürgermeistera to ale ještě není toužebně očekávané finále, ve kterém především dojde k omezení dopravy v centru Prahy po magistrále. Zatím zklidní tunel Mrázovka alespoň Smíchov a okolí.
V souvislosti s řešením dopravní situace v Praze má ale pražský magistrát rozhodnout ještě letos o jiných obrovských investicích. A vše se nějakým způsobem točí kolem Ruzyňského letiště.
"Letiště se stává významným zdrojem hromadné dopravy v Praze. Vždyť v blízké budoucnosti by mělo Ruzyňským letištěm projít už deset miliónů pasažérů ročně."
Léta se vedly diskuse o tom, zda prodloužit na letiště trasu A metra, která nyní končí uprostřed Dejvic, nebo zda postavit rychlodráhu z centra Prahy směrem k letišti a ke kladenské aglomeraci. Jan Bürgermeister říká, že takto nelze otázku stavět. Je prý zřejmé, že jde o tři rozdílné investiční záměry.
"Za prvé, a to už snad nikdo nepochybuje, konečná stanice metra musí z Dejvic zmizet, to znamená, že trasa A se bude muset prodloužit. Autobusový terminál, který na metro navazuje, musí být vytažen někam dál, aby tolik nezatěžoval centrum Dejvic. Za druhé podporuje České dráhy, aby modernizovaly stávající tratě a využívaly svou příměstskou dopravu v kombinaci s pražskou městskou hromadnou dopravou. Jinak řečeno, modernizace Buštěhradské dráhy je úplně oddělená úloha od úvah, že chceme prodloužit trasu A metra. Celou dobu se ta otázka stavěla tak, že buď jedno nebo druhé. To je špatně položená otázka. My potřebujeme prodloužit metro a zároveň potřebujeme modernizovat příměstskou železniční dopravu. Třetí, úplně oddělená otázka je to, že by bylo velmi atraktivní spojit nádraží v centru Prahy, kde budou končit vlaky Inter City a Euro City, s letištěm v Ruzyni, aby bylo možné jednotné odbavování cestujících. Ty tři dopravní úvahy si nesmí navzájem konkurovat a svou realizací potírat jedna druhou."
Náměstek pražského primátora nechce spekulovat o tom, co považuje z budoucích dopravních investic za jednoznačnou prioritu. Přiznává pouze, že letos je pro něj prioritou dokončení protipovodňové ochrany Prahy.