Smetanova Litomyšl proběhne v duchu významných výročí velikánů české hudby

'Smetanas Litomysl'

Program letošního 46. ročníku mezinárodního operního festivalu "Smetanova Litomyšl", který se uskuteční ve dnech 17. až 27. června, proběhne v duchu významných výročí velikánů české hudby - Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Petra Ebena, Miloslava Kabeláče a především litomyšlského rodáka Bedřicha Smetany, který se narodil před 180 lety a před 120 lety zemřel. Informuje Evelina Himalová.

Tradiční přehlídka nesoucí Smetanovo jméno zahrne letos celkem 22 hudebních pořadů. Zazní na ní Mozartovo "Requiem", Ebenovo oratorium "Sokratus", Verdiho opera "Aida"či například Dvořákův opus "Dimitrij", nedávno premiérovaný ve Státní opeře Praha. V zámeckém amfiteátru a na dalších architektonicky krásných a historicky významných místech vystoupí řada souborů a pěvců, mezi nimi Gabriela Beňačková, Peter Dvorský, Miroslav Dvorský a Štefan Margita. V Litomyšli zahrají rovněž varhaník Aleš Bárta, cellista Jiří Bárta a houslista Ivan Ženatý. Bohatý má být i doprovodný program včetně řady výtvarných akcí. Například v klášterních zahradách bude umístěn objekt Magdaleny Jetelové - známá "Židle", která při předloňských povodních uplavala z Prahy od Muzea Kampa a v bývalém zámeckém pivovaru mohou návštěvníci zhlédnout výstavu děl Ladislava Nováka.

V průběhu festivalu se uskuteční mezinárodní vědecká konference nazvaná "Obraz Bedřicha Smetany v proměnách času 1824 - 1884 - 2004", jejímž garantem je přední smetanovská badatelka, doma i v zahraničí uznávaná muzikoložka Marta Ottlová. Zásadní pozornost - podle uměleckého ředitele "Smetanovy Litomyšle" Vojtěcha Stříteského - věnuje dramaturgie inscenaci Smetanovy opery "Braniboři v Čechách", která je hlavním programovým bodem konference, a její nové nastudování slovenským režisérem Mariánem Chudovským v koprodukci se souborem Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, řízeným dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem, letošní ročník mezinárodního operního festivalu současně také zahajuje.

"Ta Smetanova opera si to moc zaslouží. Nejenže je Smetanův operní debut, ale je to vlastně první česká národní opera. Přestože ji psal, když mu bylo 38 let, neměl žádné předchůdce na poli české opery, a prokázal v ní svůj mimořádný skladatelský talent."

Dlužno říct, že opera "Braniboři v Čechách", ačkoli je krásná, měla v průběhu minulého století dost pohnutý osud. Pokaždé se totiž nějakému režimu nehodila. Na "Smetanově Litomyšli" se naposledy hrála v roce 1961, v pražském Národním divadle se neobjevila na repertoáru dokonce od padesátých let. Proč? Vojtěch Stříteský to vysvětluje.

"Když si uvědomíme celý charakter toho díla, pak nemůžeme nevidět, že fašisté nechtěli, aby se hrálo po dobu druhé světové války. Zdeněk Nejedlý sám velmi silně režijně zasáhl do provádění 'Braniborů v Čechách' v padesátých letech v Litomyšli, kdy velmi odvážnou inscenaci - hrála se dvakrát - tak to druhé provedení tak významně 'zkrotil' a pronesl přitom památnou větu: 'Jedna revoluce už byla a žádná další se v Litomyšli konat nebude'. Tam se tenkrát prý vyhazovaly ze zámeckých oken balíky s prádlem, zapalovaly se obrovské ohně, lidem se to mimořádně líbilo, protože to byla lúza, to bylo drancování, to skutečně jaksi vyvolávalo velké emoce, ale druhý den to bylo všechno pryč, protože Nejedlému se to nelíbilo. No, samozřejmě, po vpádu okupačních vojsk do Československa v roce 1968 málokterý dramaturg asi by také obstál, kdyby řekl, pojďte, nasadíme 'Branibory', jejichž první věta zní: 'Již dál není zde možné trpět cizácké sbory, je třeba chopit se zbraně a vyhnat z vlasti Branibory'. A těch míst natolik silných je tam více,"

uvedl v rozhovoru pro Radio Praha umělecký ředitel mezinárodního operního festivalu "Smetanova Litomyšl" Vojtěch Stříteský.