Místo nálepek na čelní sklo elektronické dálniční známky. V Česku od roku 2021

Foto: Jan Macarol / Pixabay

Řidiči jezdící po zpoplatněných silnicích v Česku si budou moct od roku 2021 kupovat elektronické dálniční známky. Vázány budou na registrační značku auta a kontrolovat je budou kamery. Změny přináší novela silničního zákona, kterou schválil Senát. Chybí už jen podpis prezidenta a systém může být spuštěn. Česká republika se chce v této oblasti zařadit mezi ostatní státy Evropy, které technologii elektronických dálničních známek na svých dálnicích již zavedly.

Foto: Jan Macarol / Pixabay

V roce 2021 tak už nebude pravý dolní roh čelního okna aut jezdících po českých dálnicích zdobit známka. Bude stačit elektronicky zaregistrovat registrační značku vozidla, zaplatit a jezdit.

„Jako ministr dopravy to vnímám jako výrazný postup v elektronizaci a odbřemenění našich řidičů od každoroční povinnosti odlepovat, například pomocí žiletky, dálniční známky," hodnotil novelu ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestraník za ANO).

Vladimír Kremlík,  foto: Michaela Danelová,  ČRo
Cena dálniční známky zůstane stejná, tedy 1500 korun za rok. Podle ministra minimálně po dobu, než bude dokončena modernizace dálnice D1. Její dokončení plánuje ministerstvo do konce roku 2021 „Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1 500 Kč. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér,“ uvedl Kremlík.

Stejné zůstanou i druhy časových kupónů jako doposud, tedy roční, měsíční a desetidenní. Poplatek bude možné uhradit elektronicky přes internet nebo mobilní aplikaci. Kdo by však nechtěl kupovat známku online, může využít některé z distribučních míst, kde lze dnes zakoupit kupón.

Platba pak bude vázána na registrační značku vozidla a zaznamená ji informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příjemnou změnou je, že roční kupón bude mít proti stávajícímu stavu klouzavou platnost. Nebude se tedy platit na kalendářní rok, jako doposud, ale na 365 dní. Pokud tedy například auto majitel prodá, prodá s ním i zaplacený poplatek. Pokud někdo dostane od úřadu novou registrační značku na stejné auto, například kvůli ztrátě, lze v systému údaj změnit a poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

Kontrola

Kontrola bude probíhat jako doposud na zpoplatněné pozemní komunikaci. Bude se uskutečňovat několika pevnými i mobilními kamerami jako je tomu v zahraniční.

Foto: Rl91,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0
Kontroly budou stejně jako dnes provádět hlídky policie a celní správa, které budou případné hříšníky také pokutovat.

Od roku 2023 plánuje stát kontrolu prostřednictvím kamer umístěných na mýtných branách.

Osvobozená vozidla

Novela také rozšiřuje okruh vozidel osvobozených o zpoplatnění. Jde o auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Důležité však je, aby jejich emise CO2 nepřekračovaly v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan.

Ministerstvo dopravy si od nového systému slibuje zvýšení příjmů o 220 milionů korun ročně a úsporu na provozních nákladech až 120 milionů korun ročně. Loni stát za prodej dálničních známek získal více než pět miliard korun.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012.