Rodáci, Třetí patro i Horká kaše - filmová a televizní tvorba v době tzv. přestavby
Na začátku prosince proběhla v Ústavu pro studium totalitních režimů konference, která se zabývala filmovou a televizní tvorbou v době tzv. přestavby. Jedním z historiků, který se této dlouhodobě problematice věnuje, je i Petr Kopal, který je hostem Historických obzorů. Hned v úvodu objasnil i historické souvislosti perestrojky.
Můžete ale přesto jmenovat nějaký pořad, na kterém byly změny vidět, který vybočoval z té normalizační tvorby?
"To je trochu paradox a zároveň i snaha reflektovat nový trend nějakého takového, jak se tenkrát říkalo, nového myšlení. Snaha zatraktivnit, omladit. I ta strana se svými dějinami a vším, čím se v očích veřejnosti snažila legitimizovat, tak se snažila prezentovat najednou tak, jak se dneska říká cool, mladě, atraktivně. Nastolila tedy toho mladého hrdinu Vitáska v Rodácích, který vesele holduje alkoholu a má příznivý poměr k ženskému pohlaví a tak vůbec. Koneckonců podobným případem je už ten Gottwald, kde byla snaha nějakým způsobem ho zatraktivnit, přiblížit mládeži."
To tedy nevím, viděla jsem kdysi jeden díl a tam seděli pořád soudruzi na schůzi..."Tam šlo hlavně o tu volbu titulního představitele. Jiří Štepnička byl v té době relativně mladý a představoval tam takového mladého neklidného Gottwalda."
Jak to vlastně bylo s herci? Po revoluci se jim často vyčítalo, že hráli v podobných seriálech.
"Úloha herců bývá obecně přeceňována. Herci prostě zkrátka a dobře hrají, to je jejich profese, tím se prostě živí a já bych to asi dál nijak nekomentoval."
Období přestavby, jako důležité kapitole nejen televizních a filmových dějin, bude věnován i pátý svazek řady Film a dějiny.