DOX: Světoví fotografové představují Izrael
V pražském centru současného umění DOX začala pozoruhodná výstava. Nese název THIS PLACE. Dvanáct renomovaných fotografů na ní podává dvanáct různých svědectví o současném židovském státě a západním břehu Jordánu. Je mezi nimi i Josef Koudelka.
„Když člověk přijede do Izraele, je naprosto zmaten. Je to něco úžasného a zároveň rozporuplného, plného paradoxů. Abyste tomu porozuměli, musíte otevřít svá srdce a tuto rozporuplnost přijmout uvnitř. Teprve pak můžete rozumět vnějšku, tomu, co vidíte. Tím prošli všichni naši fotografové a stejným procesem musí projít i divák,“ vysvětluje Brenner. Myšlenku, že výstava má nějaký politický náboj, rezolutně odmítá.
Vedle Brennera do projektu přispěli Stephen Shore, Wendy Ewald, Martin Kollar, Jungjin Lee, Gilles Peress, Fazal Sheikh, Rosalind Solomon, Thomas Struth, Jeff Wall, Nick Waplington a Josef Koudelka. Každý z nich pobývali v Izraeli zhruba půl roku v období let 2008-2013, někteří i déle. Jejich pobyt zaplatili sponzoři.Vytvořili tisíce fotografií, z nichž byl do expozice zařazen jen reprezentativní vzorek. Je napínavé procházet výstavou a vnímat, jak odlišnou optikou a poetikou tvoří jednotliví autoři, jak se doplňují, vytvářejí komplementární mozaiku území, které se stalo synonymem permanentního konfliktu mezi Židy a Araby.
Například Fazal Sheikh pořizoval letecké snímky osad v Negevské poušti. Tato poušť měla kdysi rozkvést – odtud i název jeho cyklu Desert Bloom. Tohoto ideálu se však nepodařilo dosáhnout. Ruku v ruce s rozkvětem kráčela válka, některé osady se měnily na vojenské objekty, zanikaly beduínské vesnice. Je neuvěřitelné, jak jsou tyto proměny vidět z ptačí perspektivy. Z některých čiší harmonie, v jiných je patrná porucha, nejistota. Z dálky Fazalovy snímky působí téměř jako mýtické obrazce.Zcela jinak pojala Izrael Wendy Ewald. Pobývala v různých komunitách, nábožensky a sociálně odlišných, a pořádala v nich fotografické workshopy. Snímky pak pořizovali sami účastníci kurzů a Wendy pouze vybírala. Vystavené fotografie jsou pestré, barevné a bezprostřední, což podtrhuje jejich uspořádání. Jsou vystaveny jako pohlednice v dřevěných nástěnných policích. Působivé jsou také snímky autora projektu Frederica Brennera. Na jeho fotkách se snoubí všechny současné tváře Izraele: krása, krutost a smutek zároveň.
Odlišný přístup zaujal český fotograf Josef Koudelka. Původně s účastí v projektu váhal, protože – jak řekl – žije svým rytmem a nemá rád komplikace, ale nakonec nelitoval. „Když jsem přijel do Izraele, na první pohled mě upoutala zeď, vystavěná na západním břehu Jordánu. Z historie oddělování zdmi dobře známe. Jenže sama zeď problém nevyřeší, je jen jeho vnějším projevem. Je třeba vyřešit jádro problému, který leží někde jinde.“Josef Koudelka v posledních letech dělá široké panoramatické fotografie. Pro zachycení 700 km dlouhé stavby příhodná metoda. Zeď prochází osadami i pouští, beton střídá ostnatý drát. Koudelkovi se podařilo vykreslit mnoho jejích podob. Většinou vyvolávají pocit stísněnosti, odloučení, ale mají i veselejší tvář – postříkanou graffiti – podobně jako zbytky Berlínské zdi. Koudelkovy práce jsou umístěny na dlouhém podstavci, který evokuje zeď a symbolicky rozděluje hlavní výstavní prostor DOXu. Fotografie, instalované v horizontální poloze tolik nevyniknou. Návštěvník je lépe vychutná v 1. patře, kde jsou promítány na plátno.
Výstava THIS PLACE je koncipována jako putovní. Po pražské premiéře bude v létě příštího roku otevřena v Tel Avivu, na podzim na Floridě a v roce 2016 na v New Yorku. Čeští návštěvníci mají možnost ji shlédnout do 2. března 2015.