Úspěšné exily Josefa Koudelky
Cikáni, Invaze, Exily, Chaos, Černý trojúhelník... to jsou názvy nejslavnějších fotografických cyklů mezinárodně uznávaného českého fotografa, člena prestižní agentury Magnum Photos v Paříži, Josefa Koudelky. Jeho fotografie vlastní přední světové galerie. Letos 10. ledna oslavil 70. narozeniny. Uměleckou osobnost boskovického rodáka Josefa Koudelky přiblíží Vilém Faltýnek.
říká fotograf Josef Koudelka, který odešel do emigrace v roce 1970. Na základě svých fotografií z okupace Československa v roce 1968 i fotografií slovenských Romů byl přijat agenturou Magnum v Paříži, nikde ale na stálo nezakotvil a dokonce se pyšní tím, že nikdy nikde neplatil nájem. Během jeho toulek po Evropě vznikal slavný fotografický cyklus Exily.
"Celá 70. léta jsou věnována v jeho tvorbě Exilům. To je úžasná kapitola jeho díla. Jsou to fotografie, které vznikají na jeho cestách a při různých pobytech ve Španělsku, v Německu, Francii, v Portugalsku, v Irsku. Jsou to melancholické záběry, dalo by se říct nálady. Jsou tam osamělí lidé v městě, často jsou otočeni zády k nám, často je vidět jenom malý detail figury. Nebo dokonce tam má z Wallesu svou podložku, na které spí pod širákem, a noviny, na kterých ma rozloženou svačinu. Takže je to i mapování jeho osoby v exilu."Kunshistorička Anna Fárová se věnuje dějinám a teorii fotografie. S Josefem Koudelkou ji spojuje mnohaletý zájem o jeho tvorbu a knižní publikace, které z jeho díla připravila. Poprvé se setkali v roce 1961.
"To setkání se odehrálo v divadle Semafor, kde měl svou první osobní výstavu, a už tam mě uchvátila originalita jeho pojetí. A nejenom mě, i všechny diváky a návštěvníky. A byla to vlastně jakási senzace, byl to příchod nového fotografa do české fotografické platformy."
Koudelka před pěti lety v rozhlasovém pořadu Fotografuji jen to, co vidím, z něhož vybíráme ukázky, vzpomínal na studia strojního inženýrství. Své fotografické začátky popsal takto:
"Já jsem začal trošku vážně fotografovat, až když jsem byl na technice, a výstava v Semaforu byla v roce 1961 v lednu a to byl rok, kdy jsem tu techniku končil. Po sedmi letech práce inženýra jsem si uvědomil jedna svá omezení v této oblasti, věděl jsem, co dokážu a co nedokážu, zároveň se stupňoval můj zájem o fotografii. Fotil jsem čím dál víc, po nedělích, o prázdninách a nebo když jsem si odskočil ze služebních cest na Slovensko. V té době jsem se stal členem Svazu výtvarných umělců, což mi umožnilo mít svobodné povolání. Takže tenkrát jsem toho leteckého inženýrství nechal."
Josef Koudelka se před emigrací v Československu věnoval dvěma oblastem: fotil v romských osadách na východním Slovensku, a divadelní fotografii. Zachytil inscenace Divadla Na zábradlí a Divadla za Branou. V české fotografii najdeme dvě osobnosti, které zasáhly do stejných oblastí: Jindřich Štreit v oblasti etnické s Jaroslav Krejčí v oboru fotografie divadelní. Anna Fárová říká:
"V době, kdy jsme spolupracovali, se věnoval romské problematice, mapoval osady Cikánů na Slovensku a byl v tom ojedinělý. Bylo to originální silné výtvarné pojetí, on vlastně dělá ze všeho krásu, vyhraňuje situace, i je aranžuje a dovádí do absolutní čistoty. Zatímco Štreit je daleko dokumentárnější."
V divadle se můžeme pokusit o srovnání s Jaroslavem Krejčím, podle Fárové ale se oba umělci zásadně liší metodami i výsledky. Co Koudelkovi otevřelo cestu do zahraničí a do agentury Magnum byl přijat na základě fotografií z okupace. Shodou okolností se krátce před událostmi 21. srpna 1968 vrátil z fotografování v Rumunsku.
"Měl jsem štěstí, že jsem měl s sebou asi 60 kinofilmů nabitých v kazetách, které jsem v Rumunsku nepoužil. takže když mě v noci známá probudila a třikrát mi zopakovala, že Rusové jsou tady, tak jsem vyšel do ulis a vzhledem k tomu, že jsem bydlel v Pospíšilově ulici, šel jsem hned k rádiu a byl jsem jeden z prvních. To mi pomohlo, že jsem se dokázal okamžitě orientovat..."
První monografie světově proslulého českého fotografa Josefa Koudelky je z pera Anny Fárové a vyšla v edici FotoTorst v roce 2002. Loni se lednový sedmdesátník dočkal velké zahraniční průřezové publikace s názvem Koudelka od Roberta Delpira. Díky Torstu je k dispozici také v české mutaci.