Ekonomický souhrn týdne
Výroba aut v Česku by se letos mohla znovu dostat na rekordní úroveň. Vyrobit by se mělo 1,2 milionu osobních vozů, což je o šest procent více než loni. Na ženevském autosalonu to řekl prezident sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Otrokovická firma Zlin Aircraft chce turecké armádě prodat letadla za více než miliardu korun. Uvedl to vojenský server Defensenews.com. Podle něho si český výrobce letadel vyzvedl dokumentaci k výběrovému řízení. Zástupci firmy to však zpravodajskému deníku E15.cz odmítli potvrdit. Turecko vypsalo veřejnou zakázku na dodávku 52 vrtulových letounů pro základní výcvik armádních pilotů. Podle vojenského serveru se o zakázku zajímá devět firem. Firma Zlin Aircraft byla založena v roce 2009 a navazuje na tradici podnikatele Jana Antonína Bati, který ve Zlíně založil firmu vyrábějící letadla již ve 30. letech minulého století. Firma se svými sportovními a výcvikovými letadly prorazila v řadě světových zemí. Dodává stroje nejen do Evropy, ale také na americký kontinent. Mezi posledními kontrakty je dodávka deseti letadel mexickému námořnictvu.
Americká internetová společnost Amazon má nadále zájem postavit logistické centrum v Brně v průmyslové zóně Černovické terasy. O jiné variantě pro střední a východní Evropu momentálně neuvažuje. Vyplynulo to z jednání v Lucemburku, kde se sešel brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD) s řediteli Amazonu pro Evropu a s generálním ředitelem developerské společnosti CTP Invest. Developer se zavázal, že vykoupí pozemky pro stavbu dálničního sjezdu a převede je na stát. Právě sjezd se stal středobodem vyjednávání, protože bez něj se potýkají obyvatelé s dopady nadměrné dopravy, která se po příchodu Amazonu ještě zvýší. Američané chtěli stihnout ještě letošní předvánoční trh, je však otázka, zda se jim to může při současných průtazích ještě povést. Druhý sklad by měli postavit v Dobrovízi nedaleko Prahy.
Kvalita stavebních prací i nadále klesá. 60 procent stavebních společností přiznává, že staví na takzvané "hranici bezpečné ceny". Vyplývá to ze specializované analýzy, která zahrnuje názory více než 100 ředitelů stavebních firem. Za bezpečnou se považuje taková cena, za níž je stavba postavena tak, aby byla v době předání uživatelům bezproblémová. Až 14 procent oslovených ředitelů dokonce prozradilo, že jejich firma staví už pod hranicí bezpečné ceny. "Je to dlouhodobě neudržitelný problém, který povede k řetězovému krachu velkého množství stavebních firem. Až tímto způsobem dojde k redukci stavebních kapacit na trhu, půjdou ceny stavebních prací nahoru, a ti kteří přežijí, budou moci realizovat ozdravný proces svých firem," předpovídá další vývoj předseda představenstva developerské společnosti Trigema Marcel Soural. Krachy prvních stavařů se už na trhu prý projevily.
Plzeňská Škoda Electric zahájila sériovou výrobu 50 trolejbusů pro Sofii. Tento týden vypraví do Bulharska prvních pět osmnáctimetrových nízkopodlažních kloubových vozidel. Celá dodávka v hodnotě 700 milionů korun bude ukončená v září. V Sofii slouží už čtvrtým rokem 30 dvanáctimetrových škodováckých trolejbusů. Škoda Electric v tendru porazila konkurenty z Ukrajiny a Ruska. Ve druhém a třetím čtvrtletí dodá plzeňský podnik 100 vozů také do dalších bulharských měst - Burgasu, Varny, Staré Zagory a Plevenu. Kontrakt má hodnotu 1,2 miliardy korun.
Společnost Kordárna Plus z Velké nad Veličkou přišla po dvouletém vývoji na trh s novou tkaninou z karbonových vláken. Na českém a slovenském trhu ji vyrábí jako jediná a vnímá ji jako strategický výrobek. Uplatnění má najít v leteckém, automobilovém či energetickém průmyslu, prvním zákazníkem je však výrobce vodáckého vybavení, uvedl generální ředitel Martin Prachař. Vyvinutá tkanina je velmi lehká, zároveň pevná a tuhá. "Využití by měla najít při výrobě ultralehkých letadel, tato produkce je navíc celosvětově výrazně českou doménou," uvedl Prachař. Karbon je podle něj schopen nahradit například hliník a titan v autech či v letadlech, které budou mít díky nižší hmotnosti i nižší spotřebu paliva. Firma, která zhruba před čtyřmi lety prošla úspěšně insolvencí a podařilo se ji znovu nastartovat, vykázala v roce 2012 tržby přes 2 miliardy korun.
Více než tři čtvrtiny Čechů spoří, zatímco evropský průměr činí 68 procent. Češi jsou tak za obyvateli Polska, Francie a Rakouska nejspořivější v Evropě. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu ING. Nejčastějším důvody spoření jsou u Čechů podobné jako u ostatních evropských zemí. Více než polovina lidí spoří kvůli vytváření finanční rezervy. Dalšími motivy jsou bydlení, dovolená a děti. Tři měsíce bez příjmů by zvládlo z úspor financovat 61 procent Čechů, celoevropský průměr je 55 procent.