O české tramvaje je zájem v USA
Česká strojírenská firma Inekon Group dodá tramvaje pro americký Seattle v přepočtu za téměř 600 milionů korun. První dokončená tramvaj by měla do USA dorazit v první polovině příštího roku. Původní zakázka na šest tramvají byla nedávno rozšířena o další vůz. Tuzemský výrobce tak vyrobí pro americký Seattle celkem sedm vozů. Bez zajímavosti není, že vozy budou nezávislé na trakčním vedení. Umožní to inovativní napájení z akumulátorů. Kde lze najít české výrobky této firmy a jak vlastně začala výroba, na to jsme se zeptali předsedy představenstva a generálního ředitele Inekonu Josefa Huška.
Jaké oblasti a jaká města v USA jsou cílem vašeho exportu?
"My jsme podle všech možných statistik jediní, kdo zatím do Ameriky nové nízkopodlažní tramvaje dodali. Ty první kontrakty byly v roce 1999 do Portlandu ve státě Oregon a později jsme pronikli do Tacomy a do Seattlu ve státě Washington a později přímo do hlavního města Spojených států Washingtonu D.C."
Jak se typy, které dodáváte do Spojených států, liší od typů, které máte pro jiné trhy?
"Američané mají zvláštní požadavky na pevnost, to znamená museli jsme pro americký trh tramvaje překonstruovat tak, aby byly pevnější. Jsou tu samozřejmě požadavky na klimatizaci, které jsou daleko větší než v jiných oblastech, protože v Americe se klade hlavní důraz právě na to, aby lidi opustili auta a doopravdy si do tramvaje sedli. To znamená, že komfort jízdy musí být doopravdy dokonalý. V poslední době byly tendry v Seattlu, kde jsme opět vyhráli, dále se snažíme v Dallasu a ve Washingtonu D.C. znova. Ten požadavek je v současné době na to, co už teď konstruujeme pro Seattle: tramvaj musí mít mimo normální pohon ještě bateriovou složku, která je schopná tramvaj provozovat dejme tomu až v délce do 4 kilometrů bez napájení z vnější sítě. Tato skutečnost je dána tím, že někdy od 19. století existuje v Americe zákon, že vrchní vedení nesmí být v blízkosti veřejných budov, aby nekazilo výhled na tyto budovy. Takže z toho důvodu je tento požadavek na baterie, aby v oblasti, kde je vrchní vedení, tramvaje projely právě na ten bateriový pohon."
Je to určitá technická novinka... Je to novinka celosvětově, nebo na severoamerickém kontinentu?"Vím o tom, že akorát japonská firma Kinkishario měla takovýto jeden prototyp, ale ten neprošel do provozu. My to tady bereme tak, že to doopravdy celé vymýšlíme sami. Je to dost velký problém, protože samozřejmě ta tramvaj váží mnoho tun. Navíc je v ní klimatizace, lidi a podobně,takže i ta realizace toho bateriového pohonu a jeho zamontování do tramvaje je velice komplikovaná. V současné době máme návrhy a spolupracujeme s jednou francouzskou firmou, která má ty požadované baterie a můžu říct, že i realizace toho vzhledem k tomu, že i pro ně je to výzkumný úkol a nemají se o co opřít, nám doopravdy komplikuje život. Navíc máme ještě štěstí, že Ministerstvo průmyslu a obchodu nás finančně podpořilo pro zpracování tohoto vývojového úkolu."
V jaké fázi je nyní vývoj těch šesti tramvají, které jsou určené pro americký Seattle?
"V podstatě je dokončená dokumentace, tam to vychází z těch předchozích x tramvají, které jsme do těch ostatních měst dodali. V současné době se akorát dělají úpravy právě z titulu toho bateriového zapojení, takže v nejbližší době už začne výroba. První tramvaj by měla být už příští rok, v prvním pololetí příštího roku v Seattlu."
Bude výroba probíhat pouze v České republice, nebo budou v Americe dělány nějaké dodatečné práce nebo úpravy?"První vůz bude vyráběn v Ostravě u našeho partnera, kde od roku 2001 spolupracujeme přímo při výrobě tramvají. Vzhledem k tomu, že máme i mimo těchto šesti tramvají opci na dalších dvacet tramvají, kde už musíme plnit Buy America, tak předpokládáme, že konečná asambláž dalších vozů bude prováděna v Americe."
Můžete popsat, jak probíhá testování tramvají, které jsou určeny pro USA - probíhá to jen v Americe, nebo naopak jenom v Česku?
"Od samého začátku spolupráce s americkými městy bylo pro jednotlivé kontrakty typické, že americká města nominují konzultantskou inženýrskou firmu - takže v podstatě od zpracování výkresové dokumentace se kontroluje všechno, to znamená kontrolují dokumentaci, kontrolují výpočty. Jsou stanoveny milníky ve výrobě, oni přijedou, všechno zkontrolují, kontrolují svary a podobně. Výroba probíhá pod permanentní kontrolou amerických inženýrů."
A testování ve zkušebním provozu?
"Testování samozřejmě probíhá tady, ale potom jsou hlavní přejímky v Americe."
Zmínil jste doktrínu Buy America, která nařizuje nebo doporučuje, aby americké instituce kupovaly americké zboží. Jak se z tohoto pohledu díváte na budoucnost - bude vás skutečně tato doktrína ohrožovat, nebo tam vidíte nějakou další šanci, že byste uspěli? Budete se snažit uspět?"My od samého začátku víme, že existuje tato doktrína, která vlastně vyžaduje, aby 60 procent z objemu výrobku bylo z americké provenience. To znamená, že od počátků jsme se snažili najít partnery, se kterými bychom byli schopni spolupracovat právě pro ty případy, kde tento požadavek bude zcela jednoznačně nastolen. Fakt je ten, že s tím máme velké problémy, protože jak už se v Americe v podstatě nic nevyrábí, tak je problém najít výrobce, kteří by byli schopni nám komponenty v tomto americkém provedení dodat. Důležité je to, že přeci jenom kvůli tomu, že v Americe jsou "Light rail vehicles", které jezdí asi osmdesátikilometrovou rychlostí na samostatných svršcích, tak přece jenom evropští výrobci si tam zřídili různé filiálky, to znamená Persknor a Bode tam má výrobu a podobně. Hromada jiných subdodavatelů, kteří existují jenom v Evropě, v Americe tu výrobu nemá. To se projevuje v tom, že podíl 60 procent se těžko naplňuje."
Příspěvek jsme poprvé vysílali 7. srpna 2013, dnes jste jej mohli slyšet v repríze.