V Česku propukly povánoční slevy, ceny spadly až o 70 procent
Výprodej! Sale! A také rusky skídka! Masakr cen! - I takové nápisy se v těchto dnech objevily prakticky ve všech obchodních řetězcích a supermarketech po celém Česku. V povánočních výprodejích obchodníci nabízejí zboží s třiceti, padesáti a dokonce sedmdesátiprocentní slevou. Zákazníci sice rádi nakupují, žádné bitvy o zlevněné zboží ale v obchodech nepropukly. Více už Milena Štráfeldová v dnešní ekonomické rubrice:
Je to vlastně nedávno - ještě v r. 2004 si čeští dokumentaristé Filip Remunda a Vít Klusák vystřelili z obliby českých zákazníků nakupovat ve slevách a nabídli jim neexistující hypermarket Český sen. Připravili důkladnou reklamní kampaň a pak nafilmovali, jak se lidé s nákupními taškami ženou jak o závod přes pole, aby mohli levně nakoupit, co jim přijde pod ruku. Ještě před dvěma roky nám televize ukazovaly, jak se v době vrcholící hospodářské krize zákazníci v New Yorku, v Londýně a dalších světových metropolích o zlevněné zboží doslova prali. Povánoční slevy se staly fenoménem i v Česku, podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky Češi dokonce odkládají hlavní nákupy až po Vánocích:
"Zákazníci je čím dál tím víc vyhledávají. Je to vidět i na tržbách. Ten, kdo si chce koupit třeba nějaké zimní zboží, dokonce oželí Vánoce nebo koupí jen formální dárky, a potom jde s celou rodinou nakupovat zimní zboží ve slevě."Obchodníci se podle něj na slevy chystají čím dál tím dřív:
"Povánočních slev, a dokonce už i předvánočních, hodně přibývá. Marketingové aktivity se slevami a nabízením zboží začínají už někdy v září. Dřív jsme to registrovali v listopadu."
Velké obchodníky k masivním slevám, kdy snižují cenu až o dvě třetiny, jednoznačně nutí konkurence:"Ty obchody, co jsou v konkurenčních prostředí, to znamená hlavně velké řetězce, musí zlevňovat. Je to prakticky životní nutnost a bez těchto aktivit, stejně jako bez reklamy, nemůžete na tomto trhu žít. A bohužel tu platí zlatá pravda, že čím je hůř, tím je potřeba vnášet víc peněz do takovýchto marketingových aktivit."
Pro obchodníky však jsou takové akce podle Zdeňka Juračky často velmi nevýhodné:"Já říkám těmto aktivitám, které stále rostou, cesta do pekel. Maloobchodní obrat sice vznikne, ale já tomu říkám jalový maloobchodní obrat. Ten je prostě bez efektu, prodáváte s nulovou marží."
Předseda Svazu obchodu však současně vysvětlil, jak je možné, že ani takové slevy obchodníky nakonec nepoloží:
"Už při nákupu zboží, většinou to bývá průmyslové zboží, s tou marží počítají. Věcí, že všechno zboží se neprodá a budou potřebovat nějaký výnos, který se ušetří na doprodej. Čili ten obchodník už předem počítá s tím, že výprodej bude."Velkou neznámou při nákupu ve slevách může být kvalita nabízeného zboží. K tomu ale Zdeněk Juračka říká:
"Není to jenom na úkor kvality. Vyprodává se i značkové zboží. Z těch výprodejů se dá eliminovat to, co je na úkor kvality, a zákazník si může vybrat, protože nabídky ve výprodejích je velká síla."
A jak vypadají obchody s povánočními slevami letos? Navštívila jsem s mikrofonem jeden z největších obchodních domů v centru Prahy. Přes velkou reklamní kampaň zde nebylo o mnoho lidí víc než obvykle. Zeptala jsem několika zákaznic:Nakupujete ráda ve slevách?
"Moc ne. Většinou to, co potřebuji, si koupím. Ale na ty slevy moc ne."
Čili nevyhledáváte je. A pokud byste mohla, jaký typ zboží byste si ve slevě koupila?"Nevím, asi spíš nějaké sportovní věci, to doma potřebujeme."
Jste sportovci?
"Dá se říct."
Co elektronika? Věřila byste tomu, že zboží ve slevě je kvalitní?
"Nevím. Je to zvláštní, že nejdřív nasadí ceny a pak zlevňují..."Další zákaznice se právě probírala dámskou konfekcí:
Co konkrétně byste si ve slevě koupila?
"Knížky, protože těch je pořád málo. Potraviny neriskuji, tak nějaké oblečení."
Spoléháte se na to, že zboží ve slevě je kvalitní?
"Ne, s tím nepočítám. Protože jsem ale šikovná a zručná, tak s tím vždycky něco udělám. Někdy to kupuji jenom proto, že z toho budu ještě něco dělat. Takže nejsem běžná zákaznice."To ale asi sotva uděláte s televizí nebo s gramofonem?
"To bych ve slevě nekupovala. Ne!"
Čili tam spíš kupujete za stálou cenu?
"Za stálou cenu. A nechávám to na manželovi, ten je specialista. Tam chceme doopravdy kvalitu."Už jste se někdy napálila?
"Ne!"
A do třetice jsem v oddělení domácích potřeb náhodně potkala i naši kolegyni z Českého rozhlasu. Ta přiznala, že slevy zrovna nemiluje:
"Snažím se jim vyhnout."A důvod?
"Protože mám pocit, že vlastně jsem manipulovaná k tomu, abych koupila něco, co vlastně nechci."
Takže špatně snášíte nátlak reklamy?
"Více méně ano."
Nakupujete pouze to, co sama podle své vlastní úvahy potřebujete? Jste ta bílá vrána mezi zákazníky?"Snažím se, ale samozřejmě pokud je zrovna to, co potřebuji, za výhodnější cenu, tak to koupím."
Čeho byste se vysloveně bála ve slevě?
"Já takový druh výrobku nemám. Naopak mám pocit, že když jsou slevy tak masivní, že naopak ta běžná cena není normální."
To znamená, že běžná cena v obchodem je vyšroubovaná o velmi vysokou marži?"Mám ten pocit, ano."
Oslovila jsem i několik prodavačů. Většina odmítla o prodeji ve slevách poskytnout jakoukoli informaci, u stánku s luxusní francouzskou kosmetikou jsem ale měla štěstí:
Promítly se nějak zrovna ve vašem sortimentu slevy? Přichází víc lidí?
"Určitě ano. Minulý týden byly slevy 25 a 30 procent. Mělo by to být častěji."Co si lidé nejvíc kupují? Kupují podle ceny, nebo máte za to, že si opravdu vybírají to, co potřebují?
"Podle ceny. Nebo spíš jsou lidi, kteří neřeší peníze, a pak jsou lidi, kteří se rozhodují podle ceny, a podle toho kupují."
U vás se slevy pohybují v řádu stokorun, je to poměrně luxusní kosmetika. Kdo si ji tady kupuje? Změnil se něj vzorek zákaznic?
"Většinou to jsou stejní lidé. Spíš ti, co pracují v kanceláři. Pro cizince je to drahé, doma nebo na letišti si to koupí levněji. Takže spíš ti bohatší lidé."Nezdá se ale, že by tu bylo příliš mnoho lidí, že by se sem vrhaly davy...
"Před Vánoci ano, hlavně jak byly slevy na všechny balíčky. Na stáncích tady byly docela fronty. Teď ale ne. Teď je to klidné a bude to tak asi až do jara."
O povánoční výprodeje se každoročně zajímá i Česká obchodní inspekce. Na výsledky jejích letošních šetření je ale ještě brzy. Výprodeje ve většině obchodů potrvají do poloviny nebo až do konce ledna příštího roku.