Dva v jednom

0:00
/
0:00

Letiště Praha a ztrátové České aerolinie se spojí pod jednu mateřskou společnost s názvem Český aeroholding. Projekt na návrh ministerstva financí schválila vláda. Podle resortu je cílem vznik kapitálově silného a stabilního subjektu.

Petr Nečas,  foto: ČTK
České aerolinie jsou jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě. Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie v roce 1923. Hospodaření ČSA zřejmě letos skončí díky prodeji majetku v zisku, ztráta z provozu ale bude činit stovky milionů korun. Se změnou fungování Českých aerolinií souvisí podle premiéra Petra Nečase i redukce jejich kapacity:

"Restrukturalizační proces Českých aerolinií spočívá mimo jiné v redukci kapacity. Tato skutečnost má samozřejmě krátkodobý finanční negativní dopad na společnost Letiště Praha provozující mezinárodní civilní letiště Praha - Ruzyně, ale také především na jednotlivé společnosti vlastněné Českými aeroliniemi, jejichž podnikání je přímo závislé na rozsahu kapacit Českých aerolinií."

Miroslav Dvořák,  foto: ČTK
V holdingovém uspořádání se každá ze společností zaměří na svůj druh podnikání, jako přeprava osob, výcvik pilotů nebo provozování letiště. Podle generálního ředitele letiště a prezidenta ČSA Miroslava Dvořáka v žádném případě nedochází ke spojení letiště a aerolinek. Hlavním přínosem projektu je podle něj snížení nákladů na služby, které budou jednotlivé společnosti v rámci holdingu sdílet:

"Těch oblastí je opravdu celá řada. Dá se říct, že celá oblast administrativy, počínaje IT, přes personalistiku, finance, právní služby, centrální nákup, pozemní technika. Ty provozní úspory lze ročně vyjádřit ve stovkách milionů korun, které tímto de facto budou ušetřeny tím, že nebudou právě dublovány na více stranách."

Analytik makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka ale pochybuje o tom, že by vytvoření holdingu přineslo zvýšení hodnoty obou společností, jak si od toho slibuje vláda:

"Vytvoření takového holdingu přivede na svět jednu firmu, která bude mít docela razantní postavení na tomto trhu v Praze - Ruzyni. Co se týká pohledu vlády, tak tomu v celku rozumím. Spojuje subjekty, které mají určité synergické efekty, čili z toho spojení něco mohou čerpat. Na druhou stranu to určitě není spojení dvou stejně silných zájemců. Je to firma, kde jedna generuje miliardu čistého zisku ročně, a druhá, která ji projídá. A to ještě v tom optimistickém scénáři."

Podle letecké společnosti Travel Service dojde vytvořením Českého aeroholdingu k narušení hospodářské soutěže. Stejné ceníky služeb ale mají uživatelé letiště zaručeny prostřednictvím Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA, tvrdí Miroslav Dvořák:

"Přímo se účastní cenotvorby Letiště Praha, to znamená při sestavování ceníku pro další letové období jsou přizváni do sestavování struktury poplatků tak, jak de facto je obvyklé na jiných letištích. Tak samozřejmě není možné tyto ceníky měnit."

Český aeroholding, který vznikne nejpozději do konce roku 2012 propojením pražského letiště a Českých aerolinií, bude mít v konečné podobě sedm dceřiných společností a vlastní kapitál téměř 30 miliard korun.Vznikne tak silný kapitálový subjekt, který bude lépe čelit světové konkurenci.