Piloti ČSA si vzali zdravotní volno, protestovali tak proti vedení
Piloti Českých aerolinií už druhý den pokračují v protestech. Během pátku jednali stávkující piloti s vedením společnosti o ukončení stávky, obě strany se ale dohodly pouze na dalších schůzkách. Kvůli pokračujícímu protestu pilotů přitom v pátek ráno nebyly vypraveny dva lety, během čtvrtka to bylo 25 letů.
"My protestujeme proti vyvádění podstatné části letadel z flotily ČSA - vlajkového dopravce. Jedná se o více než třetinu, o celou regionální letku. My to vidíme jako přípravu na likvidaci ČSA. Je to naprosto v rozporu s restrukturalizačním plánem, který by měl probíhat a který schválila vláda. Zcela jistě je to proti dlouhodobým zájmům firmy."
České sdružení dopravních pilotů zvolilo následující formu protestu.
"Doporučili jsme jim, aby zvážili možnost využít volna z důvodů indispozice a nechodit do práce. Je to volno, které umožňují jak letecké předpisy, tak i kolektivní smlouva. Běžně ho využívají, protože když se pilot necítí zdráv nebo fit pro let, tak nemůže let absolvovat, což vyplývá i z leteckých předpisů."
Forma protestu pilotů se pravděpodobně změní, i když vůle pokračovat zůstává. Vyplývá to z výsledků ankety, kterou mezi piloty uspořádalo sdružení. Zúčastnilo se jí na 130 pilotů, více než třetina všech zaměstnaných v ČSA. České aerolinie ale protesty dál považují za nelegální. Chtějí nepřítomné piloty potrestat a vedení společnosti zároveň tvrdí, že nikdo ČSA netuneluje. Zdůraznil to prezident mateřského Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák. Podle něho piloti nepochopili, co se v ČSA děje a protestní akcí bojují hlavně za svoje platy."Je to prostá obava o svoje podmínky v budoucnu. Model Holidays Czech Airlines pracuje s výkonnostně orientovaným mzdovým řádem. To znamená v okamžiku, kdy létají více, jejich odměna je samozřejmě vyšší. V tomto okamžiku je zde logicky obava o ztrátu svých benefitů, potažmo snížení svého příjmu."
Piloti tvrdí, že využili volna z důvodu indispozice, které dovoluje kolektivní smlouva. Také vydali prohlášení, ve kterém tvrdí, že nátlak vedení společnosti na ně je neúnosný. Vedení ČSA to odmítá. Podle prezidenta firmy Phillippa Moreelse je celá akce nelegální.
"CZALPA poslala svoje piloty do boje, do vojny s prázdnými samopaly. Už jsem e-mailem naše piloty upozornil, že tato akce není legální, nebude beztrestná a ani nemůže být beztrestná."ČSA jsou dlouhodobě ve ztrátě. Loni ji snížily na 1,1 miliardy z předchozích více než tří miliard korun. Výnosy firmy klesají. Společnost také oznámila, že se chce soustředit spíše na východní destinace. Reagovala tak na to, že na levnější ceny letenek do západních částí Evropy tlačí nízkonákladoví dopravci. Analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka upozorňuje, že České aerolinie restrukturalizaci potřebují.
"Ta společnost si dlouhodobě žila nad poměry, nezvládla ambiciózní navýšení své flotily, neuhlídala si své náklady a potom v krize roku 2008 a 2009 výrazně provětrala paluby do cestujících. Byly tam vysoké ceny ropy, ty zatěžovaly právě firmu neočekávanými náklady. Zaměstnanecká politika a udržení pracovních míst, to se stalo neúnosným. Takže ano, restrukturalizace znamenající zmenšení a zefektivnění firmy."Stávkující piloty ostře odsoudil premiér Petr Nečas. Na tiskové konferenci po zasedání vlády novinářům řekl, že pokud se piloti ČSA rozhodli zlikvidovat svou firmu, svým způsobem to bude pro kabinet úleva. Vláda totiž řeší další osud společnosti. Premiér řekl, že kroky, které piloti dělají, nemohou zůstat bez odezvy. Dodal ale, že pokud se rozhodli svého zaměstnavatele definitivně potopit, není způsob, jak jim v tom zabránit.