ČSA v turbulencích

Radomír Lašák, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Stát, který je většinovým akcionářem letecké firmy ČSA, se ji chystá privatizovat. Okolnosti však nejsou příliš příznivé: hospodářské výsledky firmy jsou katastrofální, její majetek se smrskává a vedení firmy se dostalo do ostrého sporu s odborovou organizací.

Radomír Lašák, foto: ČTK
Létat v turbulencích je nepříjemné a často i velmi nebezpečné. Nyní však nemluvíme o jednom letadle, ale o celé flotile Českých aerolinií, které se nacházejí ve vážných potížích. Jejich ztráta jen za 1. pololetí letošního roku se blíží ke dvěma miliardám korun a do konce roku se ještě o několik set milionů prohloubí. Podle deníku Mladá fronta Dnes tak účetní hodnota ČSA poprvé v jejich 86leté historii klesla do záporných čísel. Výše vlastního kapitálu zadlužené firmy na konci června prý byla minus 700 milionů korun. Objevily se dokonce odhady ještě hlubšího propadu. Firma již rozprodala všechen významnější zpeněžitelný majetek a otázkou je, jaká je tedy dnes skutečná hodnota podniku, za který by stát chtěl získat 3 až 5 miliard korun.

Firma přitom potřebuje peníze, aby byla schopná krýt své závazky, říká prezident firmy Radomír Lašák: "Je jedno, jestli ta ztráta bude minus deset miliard nebo minus jedna miliarda, důležité je, aby České aerolinie v březnu příštího roku měly peníze na účtech na úhradu svých závazků. Ten hospodářský výsledek je účetní kategorie. Firmy nezemřou na to, jaký mají hospodářský výsledek, ale typicky firmy bankrotují na to, že nemají hotovost na úhradu svých závazků."

Radomír Lašák, foto: ČTK
V předešlých letech hotovost firma získávala prodáváním majetku, kterého podle odborářů už moc nezbylo.

"Já si myslím, že co se týká majetku, tak toho není mnoho. Je tam několik letadel, nemovitosti, které jsou na letišti, to znamená administrativní budova APC a hangár, ty jsou zastaveny ve prospěch společnosti Osinek. Takže toho majetku jako takového nezbývá moc a jsou to v podstatě letadla, která teď byla v srpnu doplacena, tak hned je vedení chce prodat,"říká prezident organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.

Sedm odborových centrál působících v ČSA v úterý dokonce nepřímo vyzvalo stát, aby odvolal stávající vedení firmy. Gaspar důvodí: "ČSA za poslední roky přišlo o 92 procent své účetní hodnoty a nechceme, aby tento trend pokračoval, protože v tomto okamžiku management plánuje prodávat letadla, rozprodávat další majetek, omezovat provoz, hromadně propouštět, a to si myslím, že v období, kdy zažíváme mírný nárůst cestujících za posledních pár týdnů, měsíců, není adekvátní."

Zodpovědnost za problémy firmy však necítí její vedení, ale připisuje stav všeobecné krizi. Proto také je na nože s částí zaměstnanců, protože když klesá poptávka po letecké přepravě, je nutné omezit nebo zrušit některé spoje, v důsledku toho se zbavit několika letadel – a za ně navíc získat kýženou hotovost – a pak samozřejmě nebude možné využít služby všech stávajících pracovníků. Mluvčí ČSA Hana Hejsková říká: "Současná ekonomická krize snižuje poptávku po letecké přepravě. Vyžádala si redukci kapacity i výkonu všech leteckých společností. Maximální počet zaměstnanců, kteří by mohli ze společnosti odejít, bude v krajním případě až 860," což je bezmála pětina lidí.

Filip Gaspar, foto: ČTK
Podle Lašáka je přitom propad ČSA dokonce menší, než u většiny konkurenčních společností. Firmě však chybí peněžní rezervy z dob konjunktury, kdy aerolinkám vládlo předešlé vedení. Lašák tvrdí, že on sám naopak řeší už druhou krizi. Ta první byla nákladová, když v předešlých letech vyskočily ceny ropy na historická maxima, nynější krize je poptávková, když přes prudké snížení cen letenek v ostrém konkurenčním boji nejsou letadla naplněna. A tak není jiné cesty, než omezení výkonů a nákladů a prodej dalšího majetku včetně několika letadel nebo například duty free shopů, říká Lašák: "První věc jsou opatření při snížení flotily neboli kapacity letecké společnosti, což dělají v rozsahu 5-10 procent všechny letecké společnosti na celém světě. Z toho plyne samozřejmě úspora personálních nákladů a samozřejmě nerezignujeme ani na tu výnosovou stranu. Máme připravenu k realizaci celou řadu výnosových projektů."

Svému projektu Lašák věří: "Já už jsem s podobným plánem přišel v roce 2006 a beze zbytku se zrealizoval, beze zbytku se povedl. Proč by se neměl povést ten druhý?"

Eduard Janota, foto: ČTK
A má i důvěru většinového akcionáře, kterým je stát zastupovaný ministerstvem financí. Jeho šéf Eduard Janota v první polovině týdne jasně prohlásil, že prezident ČSA firmu povede až do plánované privatizace: "Lašák to má jisté, zcela jisté, do října."

Ve středu navečer však přišel náhlý obrat: vedení nabídlo svou rezignaci, pokud však zaměstnanci přistoupí na podepsání dodatků ke kolektivním smlouvám. Ty by měly směřovat ke snížení mezd pilotů o 30 procent, ostatních zaměstnanců o 15 procent a zmrazení zaměstnaneckých benefitů, říká prezident firmy Radomír Lašák: "Obrazně řečeno – minutu poté, co tento návrh bude podepsán všemi zástupci odborových organizací v dodatku ke kolektivním smlouvám, my jako manažerský tým se zvedáme a odcházíme."

Námitky nevznesl ani ministr financí Eduard Janota, i když si myslí, že kvůli kontinuitě by měla odstoupit jen část představenstva.

Proces přípravy privatizace zatím pokračuje. Námitky některých ekonomů však zpochybňují vhodnost chvíle: nejenže je firma v krizi, ale navíc v soutěži zbyl jediný zájemce a tak je otázka, zda je to ještě soutěž, soudí i šéf organizace pilotů Filip Gaspar, který jinak považuje privatizaci za nejlepší lék: "Privatizace určitě řešení je, protože soukromý vlastník dokáže daleko rychleji reagovat na problémy trhu, daleko rychleji dokáže rozhodovat o rozvoji té firmy, dokáže přivést kapitál a to dokáže daleko lépe než stát a zástupci státu, kteří v minulosti byli jmenováni."