ČSA pravděpodobně zůstanou v rukou státu
Příští pondělí vláda podle plánu rozhodne o privatizaci Českých aerolinií. Stále více se ale ukazuje, že její rozhodnutí bude zřejmě negativní a přes 90 procent akcií nadále zůstane v rukou státu, který se pokusí o záchranu firmy ve vlastní režii.
Vlastní jmění firmy tak dosahuje záporné hodnoty - podle opatrných odhadů je to asi mínus jedna miliarda korun, jsou ale i odhady o stovky milionů horší. Jinými slovy, stát by musel do ČSA okamžitě nalít více peněz, než kolik by pak ve splátkách dostával zpátky po dobu čtyř let.
Jinou možností je nechat akcie v rukou státu a věřit ve vyšší výnosy a tím i hodnotu ČSA v budoucnu. "Je potřeba počkat na ten restrukturalizační plán nového pana předsedy představenstva Dvořáka, který říká, že přijde s takovým plánem do nějakých tří týdnů. A to musí být naprosto jasný, jednoduchý, ozdravný proces," pobízí například vládu sociálnědemokratický stínový ministr průmyslu Milan Urban. A zároveň připomíná velké změny ve vedení společnosti, které nastaly začátkem týdne.Krizový manažer Václav Novák opustil dozorčí radu po pouhých pár týdnech v jejím čele, kde ho nahradil ekonom, známý například z působení v Národní ekonomické radě vlády, Miroslav Zámečník. A Radomír Lašák sice zůstal výkonným prezidentem společnosti, ale v čele představenstva ho vystřídal zmíněný ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. A právě personální unie obou podniků má být jednou z cest záchrany.
"Určitě to není spojeno s nějakým akciovým propojením, že by jedna firma vlastnila akciový podíl v druhé firmě. To propojení je čistě pragmatické, kdy ušetří obě strany spoustu peněz a pomůže to jak na straně výnosů, tak na straně nákladů," vysvětluje Lašák.Právě ČSA totiž dodávají pražskému letišti zdaleka největší podíl cestujících a je v jeho zájmu, aby ČSA přežily a prosperovaly. Obě firmy by tak mohly například propojit své činnosti související s handlingem, což je nakládání se zavazadly, ale předně, byť zatím neoficiálně, se uvažuje o tom, jak z vysoce ziskového letiště dostat kapitál do ztrátových aerolinií.
Nicméně ČSA musejí šetřit. Například většina odborových organizací přistoupila na snížení platů - u pilotů o patnáct, u letušek o deset a ostatních zaměstnanců o pět procent. Ochota nastala po změnách ve vedení, připustil šéf odborové organizace pilotů Filip Gaspar, který tak vidí i prostor pro další komunikaci: "Jsem přesvědčen, že se nám podaří nějaké dohody ještě před jednáním vlády týden dosáhnout. Takže určitě ty změny vítáme a považujeme to za krok správným směrem."
Nebude to ale jednoduché: nové vedené například chce, aby snížení platů bylo ještě mnohem razantnější.