Sto let autoškoly mapuje výstava v Pardubicích
Východočeské muzeum v Pardubicích nabízí unikátní výstavu. Jmenuje se Století autoškoly a je tu vše, co souvisí s řízením aut. První autoškola u nás vznikla na počátku dvacátého století právě v Pardubicích a založil ji zdejší rodák Vincenc Chomrák.
"Tento vynález už byl patentován před válkou v roce 1938 a k jeho podstatnému rozšíření došlo až po válce. Potom byl ještě rozvinut ve Svazarmu v Hradci Králové. Je to ryze český unikát, i když byl používán v celé Evropě. My na výstavě jeden tento motocykl máme. Je to motocykl Java 250 z roku 1968."
Ve srovnání s dnešní dobou bylo počátkem minulého století zájemců o řidičský průkaz podstatně méně. Především to byli majitelé auta nebo muži, kteří se chtěli živit jako šoféři. Řidičský kurz v první české autoškole trval, alespoň podle dochované reklamy Vincence Chomráka, pouhých třicet dní.
Většina fotografií a exponátů na výstavě pochází ze soukromých sbírek. V muzeu nejvíc spolupracovali s Miroslavou Šimkovou, majitelkou autoškoly v Jablonci nad Nisou, která se zabývá podrobnou historií automobilismu u nás a jednou by si chtěla otevřít své vlastní automobilové muzeum.
"Vidíme tam řadu exponátů, které dokumentují celý vývoj autoškoly od počátků motorismu až po současnost. Takže si zde přijdou na své i milovníci veteránů. Máme tu motocykl z roku 1903, výrobek firmy Laurin a Klement, dále dva vozy, které sloužili v průběhu toho století autoškoly jako výcvikové vozy a sice Škoda Octavia a Škoda 100. Dokonce se nám podařilo sehnat trenažér, což byl takový tréninkový automobil, výrobek tehdejší firmy AOZ Olomouc. Ten, který jsme sehnali, je z roku 1989, jeden z posledních."
A jak vypadala autoškola před sto lety? Příliš se od té současné nelišila. Stejně jako dnes, byla rozdělená na teoretickou a praktickou část. Zpočátku se budoucí řidiči učili v autech značky Praga nebo Tatra, podle toho jaký vůz tehdy majitel měl. Po roce 1948 přešly autoškoly pod Svazarm. Postupně se modernizoval vozový park autoškol - mnozí dnešní řidiči si pamatují, jak začínali na Octávii nebo klasické Škodě 120. Na výstavě jsou i dobové učebnice nebo instruktážní filmy. Zjistit a porovnávat, jak bylo těžké řídit vůz před sto nebo padesáti lety a nyní, budou moci návštěvníci pardubického muzea do začátku ledna příštího roku.