Fenič: Febio končí, ztratilo odběratele
Značku Febio nemohl přehlédnout nikdo, kdo se zajímal v porevolučních letech o dění v české kultuře. Malá soukromá filmová společnost řízená dokumentaristou Ferem Feničem za dobu své existence vyprodukovala na 1300 pořadů, pronikla do všech celoplošných televizí, vychovala řadu dokumentaristů. Přesto dnes končí. Změnila se doba, vysvětluje zklamaný Fenič.
Konec se blížil pomalu a neoddálil ho ani záměr na vytvoření digitální televize Febio TV. V květnu letošního roku ředitel Febia rozpustil tým spolupracovníků a studio přestalo vyrábět. Fenič poskytl Radiu Praha rozhovor, ve kterém vysvětluje pohnutky svého konečného rozhodnutí.
Filmová společnost vznikla jako dodavatel dokumentární tvorby pro další subjekty, zejména pro celoplošné televize. Českou televizi, Novu, Primu, naposledy i TV Barrandov. Až zde na podzim poběží cyklus České milování z produkce Febia, studio už bude v umělém spánku. Ztratilo odběratele. S Českou televizí například nespolupracuje už 6 let. Fero Fenič se po 18 letech práce cítí unavený:
"Rozhodnutí ukončit činnost je samozřejmě vedeno zcela racionálními důvody, studio tohoto rozsahu a té kvantity, kterou jsme vytvářeli, je provázeno nějakými náklady na svoji existenci a já jsem už nebyl schopen je vydělat, ani uhradit provoz."
O tomto kroku Fenič uvažoval několik let. Pokusem o znovunastartování měla být soukromá televize Febio TV. Na ni získal licenci, ale zahájit vysílání se nepodařilo.
"Projekt mi zhatily nejdříve soudní žaloby stávajících televizí, které chtěly zpochybnit to udělení licence a několik let to blokovaly, a poté hospodářská krize, která odehnala zájemce o investici do takovéhle televize. Ten můj projekt byl zahnaný do kouta a nedaří se mi ho obnovit, byť teoreticky ještě stále žije, ale prakticky nevím, jestli má nějakou budoucnost."
Febio, to jsou od roku 1992 zejména dlouhodobé cykly OKO, GEN neboli Galerie elity národa, Genus, Česká soda, Cestománia. Maxima dosáhla tvorba Febia v roce 1996, kdy za rok vzniklo 114 filmů. Fenič vidí příčiny neúspěchu mimo jiné ve zhrubnutí české společnosti. Febio podle něj bylo produktem své doby."Vznik a existence Febia byla typickým plodem porevoluční doby. Zánik Febia je taky typickým produktem doby, kterou žijeme. Ta doba se postupně začala měnit a přitvrzovat, lidé začali oceňovat víc hodnotu peněz než ideálů a původní tvorba je samozřejmě vždycky dražší, než akvizice nějakých zahraničních děl. Takže nebylo možné najít pro naši tvorbu prostor..."
A jaký byl hlavní princip Febia? Čím se od odstatních filmových produkčních společností odlišovalo?
"Febio byla vlastně malá rodinná firma, která poskytovala tvůrcům takové zázemí, po jakém vždycky toužili. Po jakém jsem i já toužil jako tvůrce. U mně režisér prostě stříhal ve střižně tolik, kolik potřeboval. Pro mě bylo důležité dílo, ten výsledek."
Smysl pro kvalitu však v tomto případě podlehl tlakům na finanční efektivitu. Značka Febio nicméně nezaniká. Bude dál existovat, ale studio bude produkovat už jen ojedinělé pořady, jak říká Fenič, pro vlastní radost.