Bárta je rozhodnut šetřit - i v severomoravském kraji
Ministr dopravy Vít Bárta v pátek oznámil zastavení některých významných dopravních staveb. Staví se podle něj víc, než na kolik má ministerstvo peníze. V pondělí se sešel se zástupci Moravskoslezského kraje, kterých se rozhodnutí výrazně dotklo, a chtěli proto ministrův názor změnit, to se jim ale nepodařilo.
"Mí předchůdci v úřadu, především pan Řebíček, tady z mého pohledu příliš neuváženě spustili velký stavební boom, který byl velkorysejší než možnosti státní kasy. A je pravda, že stavební firmy tomu přizpůsobily svůj přístup a jestliže někde roste poptávka, rostou i ceny. A to je zapotřebí jednoznačně změnit."
Mezi projekty určenými k zastavení jsou i čtyři v pokročilé fázi výstavby, tři z nich připadají na Moravskoslezský kraj.Náměstek moravskoslezského hejtmana sociální demokrat Miroslav Novák říká, že rozhodnutí zhoršuje už tak neuspokojivý stav životního prostředí.
"Otázka životního prostředí je v našem regionu problémem číslo jedna, to znamená zcela určitě stavby týkající se Stříšeňského obchvatu a Místecké v Ostravě souvisejí přímo s životním prostředím, protože ta rozestavěnost zatěžuje dnes dopravu v centru Ostravy a uprostřed města Bohumína."
Zastavena bude i výstavba mostu v Bohumíně. Zastupitelé tvrdí, že starý museli kvůli stavbě zbořit, nový se ale nyní stavět nemá. Místní tak musejí využívat provizorní lávku, po které například staří lidé přejdou jen s obtížemi. Jako třeba osmdesátiletý Ervín Benda ze čtvrti Škřečoň:
"Tam v Praze stavjajú, tam na to majú peníze, že, a tu je Škřečoň, tak se to zastavilo. Není to dobré. Já nevím, kde budeme chodit v zimě, až poprší, sníh, led, tam je hľadko, ani na sankach... Každý se na to těšil, a teraz panove to zakazali. Šetři na nepravem mistě."Ministr přesto požadavky Moravskoslezského kraje nevyslyšel. Náměstek primátora Ostravy Vojtěch Mynář po jednání řekl, že moravskoslezský kraj teď bude hledat oporu u svých poslanců:
"Už jsou informování všichni poslanci z našeho kraje bez rozdílu politického trička. Využuijeme debaty před schválením rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, potom bude rozpočet státu a věřím, že nalezneme pochopení v rozpočtovém i hospodářském výboru parlamentu."
Zastavení staveb v Moravskoslezském kraji vidí jako problematické i ministr životního prostředí Pavel Drobil, protože ozdravení ovzduší v tomto regionu patří k hlavním závazkům Nečasovy vlády. Navíc odstranění protihlukových stěn by prý mohlo ohrozit už udělené posudky vlivu na životní prostředí pro jednotlivé stavby.
Dopravní odborník Petr Moos kroky ministra Bárty schvaluje.
"Jsou zastaveny pouze čtyři stavby a ministr hledá takové stavby, které přinesou nejmenší rizika. takže s tím výběrem můžeme při této nouzi, ve které jsme, vyjádřit určité uspokojení, i když okolní země, zejména Německo, na dopravních stavbách nešetří ani v době krize."
Bárta hledá i další způsoby, jak nedostatek financí řešit. Například tím, že přivede do českého dopravního stavitelství konkurenci. Uvažuje i o čínských firmách, které podle zkušeností sousedního Polska nabízejí až o polovinu nižší ceny.