Pražský okruh propojil západ a východ republiky

Foto: ČTK

Prezident Václav Klaus otevřel nový úsek pražského okruhu. Stál 20 miliard korun a řidiči dostali poprvé možnost přejet Česko od západu na východ po dálnici.

Prezident Václav Klaus  (vpravo) a ministr dopravy Vít Bárta,  foto: ČTK
Zahájení provozu se událo v režii policie, jejíž vozy jely v čele kolony prvních nedočkavců. Na otevření jihozápadní části pražského okruhu netrpělivě čekaly desítky tisíc řidičů, kterým nová spojka umožní objet pravidelné kolony v Praze. Nový úsek měří 23 kilometrů a propojil plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1. Prezident Václav Klaus jako jediný z řečníků poděkoval lidem, kteří dálnici budovali.

"Potřebovali ji nejen Pražané, ale i všichni lidé, kteří Prahou projíždějí. Je dobře, že už je dokončená, že ji pan ministr ještě nestačil zarazit,"

Zleva ministr dopravy Vít Bárta,  prezident Václav Klaus a pražský primátor Pavel Bém,  foto: ČTK
řekl prezident v narážce na snahy ministra dopravy Víta Bárty snížit ceny dálnic. Bárta také na cenu, která se vyšplhala na 20 miliard, poukázal. To však nebyl jediný problém.

"V minulých hodinách jsem musel řešit, zda tuto stavbu otevřít či nikoliv. Tři nedokonalé těsnící sváry na jednom z dálničních mostů. S netrpělivostí budu očekávat jak kontrolní zprávy, tak expertízu technické univerzity v rakouském Innsbrucku."

Nový okruh by mělo denně využít až 70.000 řidičů, což výrazně uleví Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde za den projede zhruba 100.000 aut. Z části Jižní spojky by navíc měla zcela zmizet těžká nákladní doprava. To se autodopravcům nelíbí, protože objízdná trasa je třikrát delší a navíc zpoplatněna. Jako na první české dálnici tady bude fungovat takzvané liniové řízení dopravy. Prakticky na každém kilometru je tabule, uvedl šéf informatiky Ředitelství silnic a dálnic Jan Švec.

Foto: ČTK
"Budeme pomocí příkazových značek omezovat například rychlost, budeme moci omezit v jednotlivých pruzích pohyb kamionové dopravy, nákladní dopravy, budeme dopravu skutečně aktivně řídit, nebudeme pouze informovat."

Stavbu si o víkendu prohlédla i veřejnost. Sobotní den otevřených dveří ale skončil ostudou, jak přiznal náměstek ministra dopravy Radek Šmerda. Lidé se nedostali například do tunelů, údajně proto, že stavební firmy ještě dokončovaly některé práce. A byli nespokojení.

Foto: ČTK
"Byly problémy s tunelem. Podle propozic tam měla být kyvadlová doprava, takže trošičku problém, ale tady je to paráda."

Nová dálnice se pyšní označením největší silniční stavba v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky.

Jihozápadní úsek je zřejmě na dlouhou dobu poslední otevíraný úsek velkého okruhu kolem Prahy. Problém je v nedostatku peněz, protahují se i územní řízení. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, nyní je hotovo 40 kilometrů.