Koalice pokračuje v tvorbě vládního programu
Rodící se středopravicová vládní koalice Občanské demokratické strany, TOP 09 a Věcí veřejných se ve středu večer shodla na dalších desítkách programových bodů, které se týkají oblastí podpory podnikání, energetiky a dopravy.
Vyšší efektivnost některých finančních toků si koalice slibuje od snížení počtu operačních programů na čerpání peněz z Evropské unie. Podle místopředsedy TOP 09, poslance Petra Gazdíka, to uleví hlavně obcím a krajům: "Česká republika má 24 operačních programů. A Španělsko například má jeden. Tato koalice se dohodla, že pro příští plánovací období Evropské unie bude výrazným způsobem upřednostňovat zjednodušení operačních programů, a to i jejich počet, aby ten jejich počet byl jednociferný, aby každý operační program neměl jiné podmínky a jinou administrativu, což vykazuje obrovskou administrativní zátěž a což také znamená, že mnoho z peněz evropských fondů takzvaně projídáme na administrativu."
Tvorbu nových pracovních míst by mělo podpořit zvýhodnění práce na dohodu a zvýšení jejího možného rozsahu ze 150 hodin ročně na dvojnásobek. Uvolnit by se měla i pravidla u pracovních smluv na dobu určitou, které by se u nových zaměstnanců mohly prodlužovat až po dobu pěti let. Zaznělo volání po podpoře flexibilní pracovní doby a spravedlivější by měl být i systém odstupného. Navrhla ho strana Věci veřejné a jejich poslankyně Kristýna Kočí vysvětluje:"To znamená, když bude člověk odcházet ze zaměstnání, tak aby to odstupné nebylo neúměrně vysoké, tak pakliže odpracoval jeden rok, bude mít nárok pouze na měsíční odstupné, pakliže odpracoval ve firmě dva roky, na dvouměsíční odstupné, a poté tedy nad dva roky práce tříměsíční odstupné. Top je tedy abychom podpořili vůbec zaměstnanost a aby se podnikatelé nebáli zaměstnávat obyvatele země."
U dopravy pak chtějí strany přehodnotit bodový systém trestání motoristů, aby nebyl příliš tvrdý v méně závažných případech, ale více postihoval agresivitu řidičů. Předseda poslaneckého klubu ODS Petr Tluchoř říká: "Nejedná se o nástroj, který by nějakým způsobem korigoval činnost policie, jedná se o jasný signál, že nám jde opravdu o bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a že každý hříšník, který se proviní proti pravidlům silničního provozu takovým způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky, tak má být daleko tvrději postižen."Koalice chce rozšířit mýtné pro nákladní automobily i na silnice nižších tříd, zároveň ale bude odloženo zavedení elektronických vinět až do doby, kdy vznikne celoevropský systém, nebo až se bude mýtné platit u osobních aut podle ujetých kilometrů.