Výstava v Mánesu odstartovala Prague Photo Festival
V pražském Mánesu byl tento týden zahájen veletrh české umělecké fotografie Prague Photo. Na tuto přehlídku v následujících týdnech naváže celá řada akcí Prague Photo Festivalu. Podrobněji už Milena Štráfeldová v dnešní kulturní rubrice:
Josef Sudek, František Drtikol, Alexandr Hackenschmied, ale také Jindřich Štreit nebo Jan Švankmajer. - Až do neděle 4. dubna je možné v pražském Mánesu vidět a také zakoupit díla nejznámějších českých fotografů. Vedle slavných jmen tu jsou ale i studenti uměleckých škol nebo začínající autoři. Probíhá zde 3. ročník výstavy Prague Photo.
"Prague Photo vznikl vlastně z popudu, že jsme chtěli nějakým způsobem zprostředkovat setkání milovníků fotografie a fotografů, vlastně všech zájemců o fotografii, a zároveň i podpořit galerijní činnost, aby se galeristé fotografií víc zabývali,"
říká ke vzniku přehlídky jeden z jejích hlavních organizátorů Milan Jaroš. Kurátorka a galeristka Iva Nesvadbová k tomu dodává:"Do Mánesa do dvou podlaží soustředíme přibližně pětadvacet expozic. Jednak jsou to expozice soukromých galerií, které tady představují svou dramaturgii a své autory. Velkou pozornost ale věnujeme i nastupující generaci, to znamená, že dáváme velký prostor odborným školám."
Koordinátor výstavních akcí Petr Hájek vyjmenoval alespoň ty nejvýznamnější galerie, které se na Prague Photo prezentují:
"Je tady kolem dvaceti galerií, například Galerie Gambit, Galerie Montanelli, Galerie Millennium, Galerie fotografie, Galeire Nostress, The Chemistry Gallery a celá řada dalších."
Výběr jednotlivých autorů a jejich snímků však podle Petra Hájka nechali organizátoři přehlídky na samotných galeristech:"Kouzlem toho veletrhu je různost nebo různorodost, protože každá ta galerie má nějaké své zaměření, dramaturgie je na každé galerii. A je pak zajímavé vidět takovou reprezentativní přehlídku různých stylů od různých autorů, mladých i starých, slavných, méně slavných a třeba i těch, kteří se teprve proslaví."
Divák tak mimo jiné může ve zkratce projít dějinami české fotografie od daguerrotypií z 19. století až po současné práce Herberta Slavíka, Karla Cudlína nebo Jiřího Hankeho. Například Archiv BaM Chochola tu vedle proslulých fotografií Václava Chocholy představuje i unikátní filmový projekt:
"Je to koláž filmů, které nasnímal během konce 50. let až do 60. let. Jsou to zdigitalizované filmy, které si dělal pro svoje osobní záznamy při fotografování, ale i u přátel a fotografů,"říká Blanka Chocholová. Během výstavy se podle Petra Hájka uskuteční i několik doprovodných akcí:
"Bude tady prezentace slovenských autorů, jsou tady dvě přednášky na téma současná slovenská tvorba. Je tady kulatý stůl na téma mladých tvůrců a možnosti získání grantové podpory."
Prague Photo každoročně oceňuje i jednoho autora do 35 let. Letošní cenu získala Michaela Čejková za svůj cyklus Magrittovi:
"Mám ráda všechno, kde se objevují lidi, nejvíc tedy portréty. Nějakým způsobem jakoby měním realitu, která mne tak úplně nebaví, a vytvářím si svůj vlastní svět. Nedělám vlastně to, co vnímám běžně, ale to, co bych chtěla, aby to tak bylo,"popsala své stylizované fotografie studentka pražské FAMU. K fotografování ji už v dětství přivedl tatínek:
"Od sedmé třídy se mnou fotografoval. Ze začátku jsem to vůbec neměla ráda, ale potom jsem si to oblíbila a vlastně jsem v tom našla cestu sebevyjádření a hrozně mi to pomáhá."
O úrovni současných studentů Milan Jaroš říká:
"Pokládám úroveň fotografie na vysokých školách za velmi vysokou. Svědčí o tom, že ocenění, které získává někdo ze studentů nebo z mladých fotografů, získala v prvním ročníku studentka Tereza Vlčková, která potom měla ve světě velký ohlas a její práce byly oceněny i na jiných veletrzích."
Ostatně ohlas má podle Ivy Nesvadbové dnes i celá přehlídka Prague Photo:
"My jsme si samozřejmě dali cíl Prague Photo přeci jen více ukázat světu. Ohlas je opravdu veliký, o Prague Photu dneska vlastně vědí všichni odborníci na celém světě."
Na samotnou výstavu navazuje rozsáhlý cyklus dalších výstav a doprovodných akcí Prague Photo Festival:
"Prague Photo Festival je soubor jednotlivých kurátorských projektů, ale zároveň i stávajících expozic, jako je třeba stálá sbírka fotografie v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Probíhá těch projektů asi patnáct,"
upřesnil Milan Jaroš. Zamyslel se i nad tím, zda na tak rozsáhlé výstavě lze vysledovat i nějaký společný rys současné české fotografie."Řekl bych, že nějaký ryze specifický trend asi není, protože dneska fotografie stejně jako jiné druhy umění se stává vlastně kosmopolitní. Je vidět, že svět je propojen a lidé navzájem znají práci těch druhých, takže ji třeba posunou někam jinam. Ale možná že ten český trend je v tom, že se hodně jedná o figurativní fotografii. Myslím si ale, že nic specificky českého, jako bylo třeba zátiší, Sudek a podobně, o tom se příliš hovořit nedá. Možná že česká fotografie v sobě nese stopy takového jemného humoru nebo nadsázky, kterou třeba venku fotografie nemá."
Více informací nawww.praguefoto.cz