Agentura CzechTourism se snaží o propagaci české gastronomie

rajska.jpg

Kuchařské tipy, ochutnávky nebo soutěž kávových mistrů - to vše nabídl o víkendu čtvrtý ročník veletrhu Top Gastro na pražském Výstavišti. Hlavní pozornost byla věnována i české kuchyni. O obnovení její prestiže se snaží nový produkt agentury CzechTourism.

Národní kuchyně turisty zajímá. Mezinárodní minutky si mohou dát všude. Kde však ochutnají pravé krkonošské kyselo, naháče nebo jahodové knedlíky? O to, aby se regionální jídla dostala na jídelní lístky restaurací se snaží agentura CzechTourism. Prestiž české gastronomie by měla obnovit i nová soutěž restaurací Czech Food Cup. První kolo se odehrávalo o víkendu na veletrhu Top Gastro v Praze a jednalo se o královnu české kuchyně - svíčkovou na smetaně. Finále bude 1. května v Karlových Varech.

Cílem agentury CzechTurism je získat co nejvíce kvalitních restaurací, které budou vařit českou kuchyni a speciality typické pro konkrétní region, uvedl Pavel Klicpera při představování produktu Ochutnejte Českou republiku.

"Jídla jsou na jídelním lístku označená modrým talířem se stylisticky složeným příborem. To by mělo otevřít dveře hostům, kteří pátrají po klasické české kuchyni."

Jaký byl zájem ze strany restaurací?

"Neuvěřitelný. V projektu zatím máme za půl roku certifikováno 63 restaurací. V každém kraji jsou čtyři komisaři, kteří navštíví tu restauraci. Restauratéři se hlásí velice jednoduše, přes náš webový portál. Vyberou si jídlo, které budou vařit. My jsme je chtěli trochu motivovat a odměnili jsme je tím, že mohou přidat třetí jídlo na jídelníček a to je specialita šéfa kuchyně."

Pavel Klicpera
Pocházím z Vysočiny, nedá mi to nezeptat se, co je typické jídlo na Vysočině?

"Představte si, že z Vysočiny je to Naháč z Vysočiny. Je to taková masová roláda s bramborem a se zeleninou a vaří se na Vysočině údajně hodně. A teď hledáme, když překládáme ty recepty, jak přeložit takového Naháče z Vysočiny do němčiny, do polštiny."

Kritéria hodnocení jsou náročná, přesto se restaurace hlásí a v čekacím kole jich je dalších padesát. Aby ochutnávání Česka zajistila propagaci, vypraví se agentura CzechTourismu k našim sousedům.

"Začínáme v Polsku 1. března. S projektem Vandrující knedlík chceme vyrazit do velkých města a aglomerací Polska. Budeme dělat Dny české kuchyně a budeme Poláky lákat na tu tradiční českou kuchyni. Poláci ji mají velice rádi a knedlík je jedna z vyhledávaných specialit."

Jak dodal Pavel Klicpera, druhá akce proběhne v Rakousku. Česká kuchyně se tu bude prezentovat v hotelu v centru Vídně a pak zcela netypicky v regionálních vlacích.

"My do jídelních vozů přineseme tu českou kuchyni a budeme rádi, když budeme moci několik týdnů zůstat v nabídce železniční společnosti, která nám nabídla spolupráci. Vrhneme se také na Německo, na čekárny tamějšího leteckého dopravce, na ty luxusnější čekárny, které mají zázemí s kuchyní."

Ale to není všechno. Na české speciality se mohou těšit v Maďarsku, Nizozemsku, Rusku a na Ukrajině.