Dráha je drahá. Spasí ji konkurence?
Sumou přes 3 miliardy korun se vláda v pondělí rozhodla pokrýt krajům a Českým drahám loňskou ztrátu regionálních spojů, které přitom již z krajských rozpočtů za rok spolkly skoro 5 miliard. Jak z tohoto začarovaného kruhu ven? Pomůže českým železnicím větší konkurence? Anebo se provoz na kolejích drasticky omezí?
Jako správce veřejných prostředků v oblasti dopravy, který by měl dohlížet na efektivnost jejich využití, úřad nedávno inicioval jednání s představiteli Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a resortních odborových svazů. "Výsledkem je to, že všechny zúčastněné strany se dohodly na tom, že budou hledat možné prostředky a možná místa, kde by šlo ještě více ušetřit. České dráhy provádí restrukturalizaci, budou se snažit snížit své fixní náklady, budou řešit personální otázky. Co se týče správy železničních cest, ta se zamýšlí nad zefektivněním některých procesů,"říká Ptačinský. Cílem je dosáhnout toho, aby si dráhy vystačily se svými příjmy a penězi krajů, již bez dalších dotací od státu.
Faktem je, že zamýšlení se ani deklarované snahy zatím příliš úspěšné nebyly. Alternativu ale chce nabízet soukromý sektor. Lépe řečeno, na lokálních tratích ji už nabízí: v okolí Šumperka jezdí Veolia Transport Morava, u Opavy se přepravy ujala OKD Doprava, tratě u Sokolova a Karlových Varů obhospodařuje Viamont a z Liberce vyjíždí Railtrans. O masivnější ovládnutí kolejí se ale chce pokusit firma Student Agency, potvrzuje její majitel Radim Jančura:
Firma proto vytvořila dceřinnou společnost RegioJet, která již před pár týdny od Drážního úřadu získala licenci na provozování železniční osobní dopravy. Velkou otázkou však je, jak chce nováček na kolejích dosáhnout větší efektivnosti, než České dráhy. Jančura však předem upozorňuje: "Ty dotace tam budou bohužel vždycky. Jde jenom o tom, aby byly menší. České dráhy chtějí rok od roku čím dál větší dotace a ten v podstatě základní fígl je takový, že on ten státní moloch je samozřejmě vždycky horší hospodář, než soukromá firma. A pak dále České dráhy používají vlaky, které jsou staré 40 let, jsou těžké a díky tomu jejich náklady na trakční energii, což je buď nafta anebo elektrická energie, anebo na dopravní cestu jsou podstatně větší, než právě u těch moderních lehkých hliníkových souprav."
RegioJet by se s Českými dráhami měl zanedlouho utkat ve výběrovém řízení Libereckého kraje na provozovatele Jizerskohorské železnice. Radim Jančura ve svém projektu dokonce slibuje vyšší zaměstnanost – kromě nutného zachování počtu strojvůdců a průvodčích chce totiž více dbát na údržbu. Úspora by se ale měla projevit jinde: "Na ten provoz budeme potřebovat naopak více lidí. Co nebudeme potřebovat, jsou úředníci Generálního ředitelství Českých drah, které celý systém stojí asi jednu a půl miliardy. Tak to samozřejmě potřebovat nebudeme v takové míře."
Ministerstvo dopravy je podle Jakuba Ptačinského konkurenci na kolejích otevřeno: "Ministerstvo dopravy opakovaně deklarovalo, že je pro otevření trhu na železnici. To znamená budeme podporovat a podporujeme v tuto chvíli výběrová řízení na provozování těch jednotlivých tratí. Nám jde o jedinou věc, tou je pohodlí a přesnost těch tras, které jsou u té přepravy, pro cestující. Jestli budou jezdit České dráhy nebo bude jezdit jiný komerční subjekt, v tuto chvíli nehraje roli. Jediným měřítkem je spokojenost cestujících."
A ať už budou ty či ony tratě provozovat České dráhy nebo komerční subjekty, chce jim současný ministr dopravy Gustáv Slamečka vyjít vstříc prosazením uzavírání smluv na delší dobu, než jsou dosud obvyklé jednoroční kontrakty. Což by mělo v konečném důsledku prospět železnici jako takové, vysvětluje Ptačinský ministrovy plány:
"Ony dlouhodobé smlouvy jsou pro – ať už jsou to České dráhy, nebo kdokoliv, kdo bude jezdit na železnici – celkem zásadní záležitost. A to jak z hlediska půjček, které samozřejmě se na delší dobu od bank lépe získávají, tak i na plánování té dopravy jako takové. Oni samozřejmě například při desetiletém výhledu mají jiné perspektivy a jiné možnosti plánování, jiné možnosti rozvržení sil a koncepce, než když je ta smlouva jenom roční. Samozřejmě pokud budete každý rok znovu a znovu uzavírat smlouvu bez jistoty, že příští rok tu smlouvu dostanete znovu, je problém s obnovou vozového parku, je problém, s investicemi i se samotnými půjčkami."
Na otázku, zda velké plány neohrozí krize, Radim Jančura říká, že jeho firma ji zatím nijak nepocítila. Přesto nejde do odvážného projektu tak úplně sám: "My jsme se spojili s druhým největším soukromým dopravcem v Evropě, se společností Keolis, která má být hlavním partnerem v těchto projektech a má nám zajistit financování. Takže samozřejmě bez správného partnera, který je silný a jemuž i v dnešní době finanční instituce bez problémů půjčí peníze na vlaky, tak bez něj by to nešlo."
Student Agency má zájem provozovat jak dálkové spoje, které by si na sebe měly vydělat, tak lokálky, kde Jančura slibuje menší potřebu dotací. Jaká však bude realita, na to si ještě budeme muset počkat.