Panorama I: Plzeňská Škoda má novou lokomotivu na světové úrovni
Česká republika se po mnoha letech vrací do elitního klubu světových výrobců lokomotiv, ve kterém zatím trůní Bombardier, Alstom a Siemens. A to hned zcela unikátním výrobkem pro třetí tisíciletí. Zásluhu na tom má – jak jinak – plzeňská Škoda, konkrétně společnost Škoda Transportation. Prvními odběrateli mají být koncem letošního roku České dráhy.
Novou lokomotivu Š 109E už firma představila na veletrhu dopravní techniky v Berlíně loni v září. Vzbudila tam mimořádnou pozornost. Není divu, je to první stroj na světě s rychlostí 200 kilometrů za hodinu, který plně odpovídá teprve nyní zaváděným přísným evropským předpisům. Podobnou lokomotivu umí ve světě vyvinout jen málokdo. Plzeňáci zvládli technologii elektrické i mechanické části velmi silné lokomotivy s výkonem trakčního motoru 1600 kW na nápravu podle vlastního know-how. Podle některých odborníků bude Š 109E lepší než známý Taurus od Siemensu. Ředitel Realizace společnosti Škoda Transportation Marek Herbst má právo na sebechválu.
„Jsme jednou z mála firem na světě, které dovedou vyvinout a vyrobit takovou lokomotivu. Vyrobit jí možná dovede víc firem, ale vyvinout určitě jen velmi málo. V té lokomotivě jsou samozřejmě využity technologie tomu nadčasovému rámci lokomotivy. To znamená, že jsou tam použity kompozitní materiály, jsou tam použity hliníkové brzdné kotouče, které se používají ve Formuli 1. Je tam spousta komponent, které odpovídají té rychlosti, výkonu a kvalitě lokomotivy.“
Unikátnost lokomotivy spočívá i v tom, že je třísystémová.
„Třísystémová lokomotiva znamená, že je schopná plynule přejíždět mezi třemi napájecími systémy, které jsou v okolních evropských zemích, tj. v zemích, pro které bude lokomotiva homologována. Je schopná jezdit ve všech těchto systémech. Bude to v šesti zemích Maďarsko, Polsko, Německo, Rakousko, Slovensko a Česko.“
Použití vlastního know-how zároveň umožnilo využít v lokomotivě převážně české komponenty.
„Lokomotiva je hodně česká. Samozřejmě se snažíme v maximální možné míře použít komponenty, které jsou české. Nicméně některé komponenty vzhledem k tomu, že se jedná o lokomotivu, která odpovídá nejpřísnějším evropským normám, musí se použít komponenty, které jsou v rámci těchto norem certifikovány. Proto musíme některé komponenty nakupovat v zahraničí. Není jich hodně. Jde o komponenty, které na českém trhu výrobci nevyrábějí.“
Škoda 109E je první českou lokomotivou vyvinutou po roce 1989. Je to ale také lokomotiva světová. Její vzhled navrhlo studio Porsche.
„My jsme s firmou Porsche spolupracovali. Chtěli jsme použít design, který by odpovídal tomu, o jak moderní lokomotivu se jedná.“
První dvě vyrobené lokomotivy zatím podstupují náročné testy. Je jich zhruba 250.
„Homologační tým funguje celoevropsky. Schvalování probíhá v současné době hlavně v Německu.“
První lokomotivy nasadí České dráhy do grafikonu v příštím roce. Počítá se s nimi hlavně na mezinárodních tratích do Německa a Rakouska, později i do dalších zemí. O Š 109E už ale nyní projevují zájem také železniční firmy v zahraničí.