Ministr financí chce získat za Letiště Praha slušné peníze v době krize
Vláda v pondělí odmítla návrh zákona, který by měl zakázat privatizaci ruzyňského letiště. Zákon pochází z dílny poslanců opoziční sociální demokracie, která poukazuje na bezpečnostní rizika prodeje. Bez ohledu na stanovisko vlády ale projedná normu Poslanecká sněmovna. ČSSD se nezdá jak privatizace, tak její načasování. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
„Vláda zvolila tu nejhorší možnou formu prodeje letiště. Za prvé zvolila velmi špatnou dobu. Uprostřed hospodářské krize, kdy klesá hodnota všech aktiv, kdy je nedostatek disponibilních finančních zdrojů nejen u státu, ale také u firem a strategických zájemců o Letiště Praha, zahájila vláda privatizaci tohoto klíčového státního majetku. Je zřejmé, že uprostřed vážné hospodářské krize nedostane vláda dobré cenové nabídky.“
Vláda ale trvá na svém rozhodnutí z loňského června prodat letiště jedinému strategickému investorovi. Podle ministra financí Miroslava Kalouska je možné i přes světovou finanční krizi získat za letiště dobrou cenu, protože ve světě je prý dost volné likvidity a málo dobrých projektů. Ekonomové jsou ale v tomto ohledu spíše opatrní. Skeptický je i analytik společnosti Atlantik Petr Sklenář.
„Letiště Praha je velmi dobrý projekt, je to zisková firma, ale vliv finanční krize výrazně zdražil peníze a je proto větší pravděpodobnost hypotézy, že to výrazně omezí případné nabídky za privatizaci Letiště Praha.“
Vláda by uvítala prodejní cenu ve výši 100 miliard korun. Tato suma však podle odborníků byla reálná ještě loni. Nyní patří spíše do říše snů. Otázkou je, s jakou sumou by se vláda ještě spokojila. Bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček koncem loňského roku hovořil o tom, že by se nemělo jít pod padesát miliard. Výběrové řízení dosud nebylo vypsáno. Podmínkami tendru se má vláda údajně zabývat až v září. Ministerstvo financí tvrdí, že není nutné s prodejem spěchat, protože nejprve je třeba prodat ČSA, aby nový majitel letiště předem věděl, kdo na něm bude největším dopravcem. Analytik Petr Sklenář říká, že není příliš dobré spojovat spolu obě privatizace. Může se prý stát, že ČSA budou privatizovány, zatímco privatizace Letiště Praha se z nějakých důvodů protáhne třeba o několik let. Sociální demokraté by rádi privatizaci úplně zastavili. Ruzyně by mohl být pouze v majetku státu. ČSSD připouští maximálně pronájem letiště. Premiér Mirek Topolánek to označil za bolševický návrh. Jenže v názorech na budoucnost Ruzyně existují rozpory i uvnitř nynější vládní koalice. Například ministr pro místní rozvoj lidovec Cyril Svoboda řekl nedávno deníku Právo, že prodat pražské letiště, to je zrada na zemi, neboť kdo prodá letiště, prodává náš přístup do světa. Petr Sklenář ale připomíná, že to byla právě ČSSD, která začala mluvit o privatizaci letiště už v roce 2003.
„ČSSD sama rozjela tu privatizaci, takže pokud teď přichází s argumentem bezpečnostního rizika, tak vlastně popírá svůj vlastní předchozí krok. Na druhé straně si myslím, že bezpečnostní riziko se dá ošetřit i jinak, než když majetek zůstane v rukou státu.“Proces privatizace Letiště Praha ale mohou ještě zkomplikovat poslanci. A to jak opoziční, tak koaliční. Prodej odmítl už dříve například také bývalý ministr financí, nynější rebel ODS Vlastimil Tlustý. V podstatě se stejnou argumentací jako nyní Cyril Svoboda nebo ČSSD.
„Prodávat budovy, pozemky Letiště Praha je naprosto nevhodné. Podívejte se na evropská hlavní města a jejich letiště a zjistíte, že mnohem běžnější a podle mého názoru správnější metoda není prodávat letiště, ale pronajmout to české státní letiště k provozu soukromé společnosti. Myslím, že taková věc jako je národní letiště má zůstat v majetku státu.“
A komplikace může vyvolat i Praha. Primátor Pavel Bém opakovaně požaduje pro hlavní město 34 procent akcií Letiště Praha a účast na privatizaci. Má prý na to právo, protože letiště dramaticky zatěžuje životní prostředí podstatné části Prahy, kde žijí stovky tisíc lidí.