Kdo může za vlakové neštěstí?
Českem i po několika dnech od železniční tragédie u Studénky na Novojičínsku doznívá otázka, kdo za ni může.
V pátek, po zřícení opravované mostní konstrukce na trať, narazil do trosek rychlík EuroCity. Na místě zahynulo šest lidí, sedmá oběť podlehla zraněním po převozu do nemocnice. Většině z nich nebylo ani 40 let, dva z mrtvých byli cizinci. Z více než šedesáti zraněných bylo jen pár lidí brzy propuštěno do domácího ošetření, asi třicet jich mohlo opustit nemocnici v průběhu následujících víkendových dnů. Stav některých z dalších pětadvaceti zraněných je velmi vážný, nejméně u jednoho kritický. Policisté vyšetřují případ jako obecné ohrožení a zatím nikoho neobvinili. Členové speciálního dvacetičlenného týmu se pustili do výslechů svědků a prověřování stavební dokumentace mostu. Podle mluvčí novojičínské policie Miroslavy Šálkové Michálkové ale konkrétní výsledky nelze očekávat nijak brzy: "V tuto chvíli je velmi předčasné předjímat jakoukoliv míru zavinění, míru odpovědnosti konkrétních osob, konkrétních firem, protože opravdu výsledky šetření budou za několik týdnů, neřkuli měsíců, a budou podléhat znaleckému zkoumání." Vyšetřovatel Jiří Jícha však jako hlavní vyšetřovací verzi uvedl technické nedostatky při stavbě mostu. I České dráhy považují za viníka vlakového neštěstí stavební firmu, která v místě nehody opravovala most. O stavebních pracích například nikoho neinformovala, uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Na generální ředitelství drah se však podle něj mohou obracet pozůstalí i zranění se svými žádostmi o odškodnění: "My jsme připraveni začít okamžitě vyplácet odškodnění. V tento okamžik už je sestaven na generálním ředitelství speciální tým. Co se týká pozůstalých, tak jsme přesvědčeni, že to odškodnění bychom měli vyplatit nejpozději během čtrnácti dnů. Můžete také žádat náklady spojené s léčením, budeme vyplácet bolestné a samozřejmě také materiální škody, které mohly vzniknout, třeba pokud si někdo rozbil brýle a podobně." Zatímco tyto nároky se budou posuzovat podle míry zranění nebo hmotných škod, u pozůstalých jsou dráhy připraveny vyplatit nejbližším příbuzným – tedy rodičům a dětem - po 240 tisících korun, další přímí příbuzní dostanou sumu asi o třetinu nižší. O částkách, termínech a způsobu vyplácení odškodnění zatím nemají jasno stavební společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava ani subdodavatelská firma Bögl & Krýsl, které ovšem odmítají jakékoli pochybení.
Hrdinou v tragických souvislostech se zřejmě stane 55letý strojvedoucí postiženého vlaku, který zaregistroval sesouvající se most a aktivoval záchrannou brzdu. Za několik sekund do nárazu tak souprava zpomalila ze 134 na 90 kilometrů v hodině, což podle serveru Novinky.cz zřejmě zachránilo život a zdraví desítek, možná stovek lidí. Sám strojvedoucí si zachránil život skokem do zadní části lokomotivy hned po aktivaci brzd. Do vlaku však podle svých slov prý už nikdy nenastoupí.