Sroste Národní muzeum s Václavským náměstím?

Wenceslas Square today

Národní muzeum, dosud oddělené čtyřproudovou magistrálou, se možná opět spojí s Václavským náměstím v Praze. Poměrně velkolepý dopravní i urbanistický projekt je však zatím stále jen ve stadiu politického závazku.

Memorandum k převedení části severojižní magistrály za budovu Národního muzea, které v úterý podepsali premiér, ministři dopravy a kultury a pražský primátor, není právně závazné. Podle premiéra Mirka Topolánka je to ale velmi silná politická proklamace a politici jsou obecně přesvědčeni, že stavba v odhadované hodnotě deset miliard korun se uskuteční.

Mirek Topolánek
"Přetnout přirozený a nejslavnější pražský bulvár dálnicí, oddělit od něj Národní muzeum, byl urbanistický zločin. Zločin, který nyní musíme napravit. Muzeum k Václavskému náměstí prostě patří. Co sem naopak nepatří, je čtyřproudová silnice," vysvětlil předseda vlády důvody projektu, v jehož případě generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš neváhal použít velká slova: "Právě byl zahájen nejvýznamnější český kulturní projekt tohoto století. Počin, který zkrášlí naše hlavní město, zkvalitní život jeho obyvatel a zatraktivní ho pro domácí i zahraniční turisty. Projekt, který je nesporný, moudrý a kvalitní. Přinese prospěch nejen hlavnímu městu Praze, ale celé naší vlasti."

Magistrála dosud obepíná muzeum z obou stran: do pruhů za budovou ústí dálnice, směr k dálnici vede před průčelím impozantní stavby. Aby muzeum už nebylo odděleno od sochy svatého Václava výpadovkou, bude se muset dopravní tepna zúžit a částečně být odvedena pod zem. Zatím existují dvě až tři varianty, jak by přesun magistrály mohl vypadat. Řidiči by se pak měli připravit na velká a také dlouhá omezení v rozmezí let 2011 a 2014. Ministr dopravy Aleš Řebíček vysvětluje:

Národní muzeum
"Dneska tady vlastně před muzeem je nějakých 85 až 100 tisíc aut denně, to znamená pro nás největší problém, který očekávám, bude samozřejmě ten logistický, abychom zvládli a dostatečně připravili objízdné trasy. A to bude asi ten největší problém. Samotná stavba jako taková potrvá samozřejmě kratší dobu."

Dopravní řešení je ale jen částí souboru souvisejících projektů. Pod odstěhování Rádia Svobodná Evropa z budovy bývalého Federálního shromáždění připadne i tento prostor Národnímu muzeu. Jeho šéf Michal Lukeš dodává: "Připravujeme rekonstrukci hlavní budovy Národního muzea a zároveň její spojení s budovou bývalého Federálního shromáždění, protože do budoucna by to vlastně mělo být jednou muzeum - dvě budovy spojené podzemím a přístupné i ze stanice metra, tak jak to normálně ve světě bývá běžné. To znamená, že do budoucna by to měl být jeden návštěvnicko-technologický celek. V obou dvou budovách by měly býti expozice a návštěvníci by podzemím mezi nimi mohli bez problémů procházet."

Dodejme, ještě, že podle premiéra Topolánka tentokrát nejcitlivějším místem soustavy projektů nejsou finance, ale koordinace.