Černý víkend na českých silnicích předznamenala páteční tragédie v Ostravě, i když ta se počítá do jiných statistik, neboť se udála na kolejích a za okolností specifických. Tři vyhaslé životy v ostravských tramvajích však spolu s třinácti víkendovými oběťmi silničních dopravních nehod připomněly, jak málo stačí, aby byli krutě postiženi i nevinní.
Foto: ČTK
Dvě tramvaje se v pátek čelně srazily na lesním úseku, který je podle ostravského primátora jednou z nejkrásnějších tratí v republice. Právě kvůli romantickému okolí je to však místo nepřehledné, navíc je to jednokolejka používaná pro oba směry, bez elektronického zabezpečení, kde se řidiči orientují jen podle jízdního řádu a vizuálního kontaktu. Vyšetřování ukáže, zda se některý z řidičů nedržel jízdního řádu nebo zanedbal jinou povinnost. Co se však už ukázalo je to, že stále větší a rychlejší tramvaje jezdily místem, kde se osmdesát let nic nestalo a moderní zařízení tak nějak stále nebylo prioritou. Až nyní, když zahynul chlapeček a dva manželé vyššího věku a z patnácti těžce zraněných lidí si někteří doživotně ponesou závažné následky, se to snad konečně změní, naznačil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar: "Po šetření této nehody s největší pravděpodobností bude právě doporučení na dobudování takového zabezpečovacího systému, který by zajišťoval bezpečnější provoz na této trati."
Foto: ČTK
Naproti tomu na českých silnicích vládne bezohlednost, dravost a alkohol, říkají statistiky, podle kterých to v pátek a sobotu stálo životy dohromady třinácti lidí. Mluvčí policejního prezidia Dagmar Bednarčíková upřesňuje: "Z předběžných údajů o nehodách v silničním provozu vyplývá, že počet šetřených nehod v minulém týdnu byl vysoký, ale počty usmrcených osob dokonce nejvyšší v letošním roce. Uplynulé sobotě 12. dubna patří smutný primát v počtu usmrcených osob. Zahynulo sedm lidí. Bilance nehod po vlivem alkoholu byla nejhorší na území severomoravského kraje, kde bylo 33 takových nehod, severočeského kraje, kde to bylo 23 nehod."
Foto: ČTK
Podle Bednarčíkové se však minulý týden a zejména víkend vymyká celkovým trendům na českých silnicích: "Celkový vývoj následků nehod v prvním čtvrtletí letošního roku můžeme hodnotit pozitivně, neboť počty usmrcených se přiblížily hodnotám zatím nejúspěšnějšího roku 2006 a navazuje také na relativně příznivé období posledního čtvrtletí loňského roku. Přesto policie od počátku roku pokračuje v pořádání dopravně-bezpečnostních akcí v jednotlivých regionech. Jejich cílem je především ukáznit a zklidnit silniční provoz."
Poslední dva týdny byly totiž nadměrně tragické navzdory tomu, že na českých silnicích bylo v dubnu až dvakrát víc policistů, než jindy. A zřejmě ještě přibudou stovky dalších, to však není věcí policejního prezidia, říká jeho mluvčí Dagmar Bednarčíková. "Dopravně-bezpečnostní akce jsou záležitostí jednotlivých regionů a záleží na okresních ředitelích, jak situaci vyhodnotí a jaké počty policistů nasadí." Těm šéf dopravní policie Martin Červíček slibuje například silnější motocykly vybavené radary, podporuje je ve využívání nenápadných monitorovacích vozů, neoznačených policejními znaky, a to vše se zaměřením na agresivní řidiče.